– Förslaget till regional transportplan har katastrofala brister. Det är extremt sällsynt att man måste såga ett förslag på det här sättet, menar Gunnar Söderberg, ordförande i Miljöpartiet i Oxelösund.
Det Miljöpartiet i Oxelösund bland annat kritiserar i regionförbundets förslag till ny länstransportplan är bristen på järnvägssatsningar. Planen är för ensidigt fokuserad på vägtrafiksatsningar, vilket motarbetar både en regionförstoring och gällande miljö- och klimatmål, betonar Gunnar Söderberg. Dessutom har man i förslaget av någon anledning tagit bort de direktiv från regeringen som säger att en länstransportplan även ska omfatta järnvägsinvesteringar, tillägger han.
Gunnar Söderberg förklarar att Miljöpartiet anser att en regional plan för infrastruktur bör innehålla olika alternativa förslag på satsningar för både vägar och järnvägar. För Sörmlands del anser Miljöpartiet att en satsning på utbyggda järnvägar och modern eltågtrafik skulle bädda för en effektiv regionförstoring genom markant kortade restider mellan länets huvudorter.
Busstrafiken i länet ger för långa restider, menar Gunnar Söderberg, och pekar på att restiden med kollektivtrafik mellan länets huvudorter inte bör vara längre än en timme för att kunna konkurrera med bilresandet.
Miljöpartiets remissyttrande innehåller även skarp kritik mot att förslaget till länstransportplan inte tar hänsyn till riksdagens beslut om sänkta utsläpp av växthusgaser, utan tvärtom pekar mot en kraftig tillväxt av vägtrafiken och därmed ökande miljö- och klimatpåverkande utsläpp.
– Regionförbundet struntar i klimatet, säger Gunnar Söderberg med skärpa.
Gunnar Söderberg menar att vikten av att arbeta in miljö- och klimatmål i den sörmländska länstransportplanen blev ännu större efter den delrapport som alldeles nyligen släpptes av FN:s klimatpanel IPCC, som träffades i Stocholm några dagar i slutet av september. Av IPCC:s sammanfattning av de senaste årens klimatforskning framgår att ett minskat utsläpp av växthusgaser kan begränsa en framtida klimatförändring, som bland annat innebär en höjd medeltemperatur, framhåller Gunnar Söderberg.
– Regionförbundet har fortfarande chansen att rätta till länstransportplanen och krypa ur det nuvarande förslaget på ett schysst sätt, säger Gunnar Söderberg.