Musiken fortsätter flöda på distans

Sedan 21 april har musikskolan i Oxelösund sin utbildning på distans. Lärare har genom digitala lösningar kunnat fortsätta undervisa eleverna.

Gunnar Persson undervisar en yngre elev i gitarr.

Gunnar Persson undervisar en yngre elev i gitarr.

Foto: Amanda Ekblad

Oxelösund2020-05-09 10:30

– Vi beslutade att vi skulle göra så här när det kom en ny rekommendation från Folkhälsomyndigheten i början av april om social distansering, säger Pia Karell, musikskolechef på Oxelösunds musikskola.

Sedan veckan efter påsklovet har musikskolan haft utbildning på distans. Det har även gjort att lärarna på musikskolan kan jobba hemifrån. Utbildningen går till på lite olika sätt beroende på vad elever och lärare har tillgång till för teknik.

– Vi provar oss fram med olika tekniker. Det enklaste som vi har gjort är att eleven spelar in sig själv med mobilen och skickar videon till läraren. Sedan svarar läraren genom att skicka tillbaka en video.

Förutom det här arbetssättet har lärarna också haft videosamtal i realtid med eleverna. Musikskolan har även låtit eleverna som är med i ensembler skicka in egna inspelningar. Tanken är sedan att lärarna sätter ihop det till en orkester.

– Det här är ett sätt för oss att hålla igång genom att träffas så här och utnyttja den tekniken som finns. Självklart är det roligare att spela tillsammans i orkester. Det är ju det sociala umgänget som man förlorar på det här sättet.

undefined
Gunnar Persson undervisar en yngre elev i gitarr.

Musikläraren Gunnar Persson berättar om hur det är att undervisa eleverna på distans. 

– Det är helt annorlunda. Man kan inte spela lika bra ihop, för det blir fördröjning. Det är en stor nackdel. Sedan är det lite nyhetens behag. Barnen tycker det är lite kul men i längden så håller det inte. Man måste kunna mötas i musiken på riktigt annars missar man många dimensioner av den, säger Gunnar Persson. 

undefined
Henrik Sandström tycker att undervisningen på distans fungerar bra.

Henrik Sandström som också är musiklärare på musikskolan i Oxelösund ser flera positiva delar med distansundervisningen. 

–Jag tycker det har gått över förväntan. Jag trodde inte det skulle gå att spela så mycket tillsammans med eleverna. Jag märker att bara jag lär mig att hålla tempot och struntar att det låter tidsförskjutet går det, säger Henrik Sandström. 

Både Gunnar Persson och Henrik Sandström har märkt av att många eleverna övar mer än tidigare när det är på distans. 

– Jag tror att barnen har övat mer för att vi har det här och dem sitter hemma. Många föräldrar är engagerade i undervisningen eftersom de måste hjälpa till med tekniken, säger Gunnar Persson. 

–Jag upplever en bra närvaro och barnen tycker det är spännande, säger Henrik Sandström.                               

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!