Ny hantering ska minimera dålig lukt

Det norska företaget Geminor söker tillstånd för att under 2016 starta en permanent verksamhet för att mala och mellanlagra importerat avfall i Oxelösunds hamn. Maximalt ska fragmenteringen av soporna, som ska bli bränsle i förbränningsanläggningar, omfatta 90 000 ton per år.

OXELÖSUND2015-10-21 07:23

Import av sopor, i huvudsak från England och förpackade i stora plastade balar, förekommer sedan knappt två år tillbaka i viss omfattning till Oxelösunds hamn. Soporna transporteras vidare med lastbil för att bli bränsle bland annat i kommunala fjärrvärmeverk. Sopimporten till Oxelösunds hamn har dock hittills kritiserats för att trasiga balar spridit dålig lukt när de varit lagrade i hamnen i väntan på transport.

Den verksamhet som Geminor nu söker tillstånd för ska dock få ett annat upplägg och i princip vara helt luktfri, säger Erik Zetterlund, vd för Oxelösunds hamn. Den nuvarande metoden att skeppa sopbalarna, som innebär att de lastas och lossas med stora gripkranar, skadar lätt plasthöljet, med läckage av lukt och sopor som följd. Planen är att sopbalarna i framtiden ska transporteras lastade på stora kassetter, som körs på och av RoRo-fartyg. Det kommer att ställas hårda krav på att balarna ska vara hela när de lastas på fartyget.

– Det blir en skonsammare hantering, balarna blir inte klämda som tidigare, betonar Erik Zetterlund.

Erik Zetterlund berättar också att hela transportupplägget bygger på att de inplastade sopbalarna inte läcker lukt, eftersom de kommer att skeppas i fartyg som även transporterar nytt papper, som lätt tar åt sig lukt.

– RoRo-fartygen är en förutsättning för att man ska kunna hantera miljöfrågan på rätt sätt. Fartygen får inte börja lukta soprum, det kommer inte att finnas någon tolerans för lukt, säger Erik Zetterlund.

I den verksamhet som Geminor planerar kring importen av sopor via Oxelösunds hamn ingår även att soporna, som redan är fragmenterade när de skeppas till Sverige, ska malas i ännu mindre delar innan de transporteras vidare till olika förbränningsanläggningar. En kvarn för den fragmenteringen ska finnas i en nybyggd hall i hamnen i Oxelösund, berättar Erik Zetterlund.

Den nya hallen för fragmenteringen kommer att byggas på hamnområdet under hösten i år, för att stå klar i början av nästa år när Geminor planerar att starta verksamheten. Bygget sker då parallellt med ansökningsprocessen för fragmenteringen, men Erik Zetterlund räknar med att allt kommer att gå som planerat, så att Geminor får tillstånd. Under en uppstartsperiod kommer fragmenteringen inte att överstiga 10 000 ton per år, vilket innebär att verksamheten då enbart är anmälningspliktig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!