Ny utredning styr hamnens framtid

Mitt i rådande gruvkris tar Trafikverket nytt grepp om malmtransporterna från Bergslagen. Vilken hamn är vettigast att skeppa ut det svarta guldet ifrån? Den frågan ska nu besvaras en gång för alla.

oxel-sundshamn3.jpg

oxel-sundshamn3.jpg

Foto:

Oxelösund2015-08-30 07:34

– Vi ska titta på hela området Bergslagen ur ett statligt och nationellt perspektiv. Vårt uppdrag är inte att se vad enskilda bolag eller kommuners planer är, säger projektledaren Christer Karlsson.

Dragkampen om var de enorma malmfyndigheterna i Dalarna ska skeppas ut har pågått i flera år. Oxelösunds konkurrenter är Uddevalla och Gävle. Minst två utredningar finns redan på bordet, Oxelösunds hamn har tidigare pekats ut som förstahandsalternativ och har tecknat avsiktsförklaringar med två gruvbolag. Men det försprånget verkar inte särskilt mycket värt i nuläget.

– De tidigare undersökningarna ger inte en samlad bild. De har varit olika mycket fördjupande och är väldigt svåra att jämföra, säger Christer Karlsson.

Projektets första deadline är redan i början av november. Trafikverket vill få med malmfrågan i nästa inriktningsplanering, som blir underlag för kommande infrastrukturproposition. I vår fortsätter utredarna troligtvis med en fördjupningsfas, där alternativet Oxelösund ställs mot de andra.

– Det handlar om att hitta en hyfsat bra satsning, som inte kostar för mycket pengar och inte innebär för mycket störningar. Det är inte givet att det optimala blir en enda hamn. Ur sårbarhetssynpunkt kan det vara dumt att lägga alla ägg i en korg, men det beror också på hur mycket man har råd att satsa, säger Christer Karlsson.

Tanken är att planen ska tas i verket om och när gruvnäringen tar fart. I nuläget står de båda bolagen som är intresserade av Oxelösund och stampar. Nordic Iron Ore har sagt upp all sin personal och Grängesberg Irons brittiska räddare Anglesey Mining väljer att inte öka sina investeringar. Järnmalmen är knappast något svart guld efter den senaste tidens prisfall, och prognoserna för det närmsta året är fortsatt dystra. I Oxelösund ligger de storslagna planerna på is.

– Aktiviteten i branschen är mycket låg just nu. Det finns ingen anledning för oss att driva på så länge inte malmföretagen har finansieringen inom räckhåll, säger Erik Zetterlund, vd på Oxelösunds hamn.

Hur ser du på att Trafikverket drar i gång en ny utredning – igen?

– Vad ska man svara på det? Det höjer inte malmpriset. Jag vet inte vad de saknar egentligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om