Stjärnholms ridskola i Oxelösund ligger inbäddad i grönska mot en havsvik åt ena hållet, men inramat av motorväg, järnväg och bilvägar åt andra. Vår och höst är det som mest aktivitet kring ridskolan. Hästar ska tas in och ut från de närliggande beteshagarna och grupper gör uteritter i naturen.
Nu flaggar ryttarföreningens styrelse för att hastigheten utanför anläggningen borde sänkas.
Vägarna utanför ridskolan är i dagsläget en 50-sträcka - på vägen bort till sommarhagarna är det 70 - och det finns inga skyltar uppsatta som varnar för hästar och ryttare.
– Det är för snabbt att åka förbi en häst i 50 kilometer i timmen, säger ridläraren Åsa Wahlström.
Hon är ofta ute med barn och vuxna som rider längs vägarna i området och även om hästarna är trygga och säkra kan de bli skrämda av fordon som dyker upp plötsligt i hög hastighet.
– Det har blivit mer folk som kör. När jag var liten och började rida här var det inte lika många boende här ute och inte lika mycket aktivitet på stiftsgården, säger Åsa Wahlström.
En av föräldrarna som oroar sig över trafikfaran är Ann-Charlotte Lundström, vars tonårsdotter har ridit på Stjärnholm sedan hon var liten. Som representant för Stjärnholms ryttarförenings styrelse har hon varit i kontakt med kommunen för att be om att farten ska sänkas kring ridskolan.
– De som jobbar och bor här vet ju, men gäster och andra kör fort, säger Ann-Charlotte Lundström.
– Vi vill jobba förebyggande innan det händer någonting. Det har redan hänt flera incidenter.
Med omkring 400 medlemmar i alla åldrar rör det sig både människor och hästar runt stallet både morgon och kväll.
Efter påtryckningarna från ridskolan kommer kommunen nu att se över hur säkerheten kan förbättras.
Vid andra idrottsanläggningar och ungdomsverksamhet är det vanligtvis 30 kilometer i timmen.
– Det är det normala, säger Nils Erik Selin, tillförordnad miljö- och samhällsbyggnadschef i Oxelösunds kommun.
Problemet enligt Selin är att Silfverstiernas väg, som går direkt utanför stallet, till en del är enskild och hör till godset, medan den andra halvan är statlig och sköts av Trafikverket.
– Vi kan bara ändra hastigheten på vägar som vi har kommunalt huvudmannaskap på och det har vi inte där, säger Selin.
Huvudmannaskap har kommunen däremot för Stjärnholmsvägen, som leder till vissa hagar och ridstigar. Där kan Selin tänka sig att göra en 30-sträcka, eventuellt med en varningsskylt för ryttare.
När kan den nya skyltningen vara uppe?
– Det bör kunna ske inom loppet av en månad, säger Selin.
Under torsdagen besökte tjänstemän från kommunen ridskolan för att göra en bedömning av vilka åtgärder som bör tas.