Oxelö marknad blir första trafikdagen

Föreningen Sörmlands veteranjärnväg i Oxelösund har fått sitt trafiktillstånd av Transportstyrelsen. Ett tillstånd som betyder mycket för föreningen och dess verksamhet, säger Kai Tamminen, ordförande i veteranjärnvägsföreningen.

Bröms_tåg_4832 som smart kopia.jpg

Bröms_tåg_4832 som smart kopia.jpg

Foto:

OXELÖSUND2014-03-08 07:24

Alla operatörer som vill köra tåg på svenska statens järnvägsnät måste ha ett trafiktillstånd, oavsett om det handlar om ett kommersiellt bolag som SJ eller en veteranjärnvägsförening, förklarar Kai Tamminen.

– Därför är det väldigt roligt när vi nu har fått vårt eget trafiktillstånd, det gör oss till en komplett veteranjärnvägsförening, säger Kai Tamminen.

Han berättar att det ligger väldigt mycket ideellt administrativt arbete bakom Föreningen Sörmlands veteranjärnvägs trafiktillstånd.

– Föreningen startade 2010 och 2011 började vi jobba på ansökan för trafiktillståndet. Vi har jobbat med allt kring ansökan under två års tid, det har varit en tuff period, så för vår del är det väldigt skönt att vi kommit så här långt, säger Kai Tamminen.

Han tillägger att det även ligger en hel del arbete bakom att få föreningens fordon godkända för trafik. I lokstallarnas finns både ånglok och modernare lok. Några är körbara, några är under renovering.

Föreningen Sörmlands veteranjärnväg, som har sin bas i de gamla lokstallarna vid bangården i Oxelösund, har bedrivit viss trafik redan, men då tillsammans med systerföreningen på TGOJ-banan, Grängesbergsbanornas järnvägsmuseum. Bland annat har Föreningen Sörmlands veteranjärnväg varit med och kört passagerare i samband med Oxelö marknad.

Med det nya trafiktillståndet blir det definitivt tågtrafik även i samband med årets upplaga av Oxelö marknad i Oxelösund, säger Kai Tamminen. Föreningen kommer att transportera passagerare mellan Oxelösund, Nyköping och Vrena, berättar han.

Kai Tamminen berättar föreningen inte har några egna lokförare. När föreningen ska ut på järnvägsnätet och köra hyr man in yrkesverksamma lökförare som är utbildade och godkända på den aktuella loktypen, förklarar han. Kommersiella lokförare har också ett intresse av att köra veteranlok ibland, eftersom de behöver köra sådana lok ett visst antal timmar varje år för att upprätthålla sin kompetens på loktyperna.

Förutom att köra passagerare till och från Oxelö marknad den 10 maj har veteranjärnvägsföreningen två andra evenemang inbokade till sommaren, berättar Kai Tamminen. I slutet av juli deltar föreningen i Ångans dag, ett arrangemang som innebär tågtrafik mellan Oxelösund och Vrena, där det bland annat kommer att ges tillfälle att ta en tur med ångslupen Munter. I början av september blir det också trafik till Vrena, då i samband med Vrenadagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om