Oxelösund lägger flera hundra tusen på bo-kampanj

En app som presenterar Oxelösund för nya besökare ska få fler att fatta tycke för halvön – och på sikt flytta hit. Nu har kommunen lagt flera års marknadsföringsbudget på projektet.

Oxelösunds kommun har skaffat en app som guidar användarna på bosafari i kommunen.

Oxelösunds kommun har skaffat en app som guidar användarna på bosafari i kommunen.

Foto: Peter Alexis

Oxelösund2021-04-24 21:11

– I vanliga fall lägger vi mellan 50 000 och 150 000 kronor varje år på att åka på mässor. Nu har det inte blivit så på ett tag, så då har vi lagt pengarna på det här i stället, säger Annelie Ljungwald som är kommunikation- och servicechef vid Oxelösunds kommun.

– Får vi bara en som flyttar hit och betalar skatt på grund av det här så är pengarna hemma utifrån skatteintäkterna, fortsätter hon.

Egentligen var det tänkt att Oxelösunds kommun skulle ha deltagit på Bomässan i Nyköping. Den blev dock, precis som förra året, inställd på grund av pandemin. I stället satte man sig och funderade över vad som kunde göras i stället och som fungerar utefter omständigheterna. Resultatet blev ett bosafari där besökarna guidas genom Oxelösund via en app i telefonen, eller tittar runt på de olika platserna på en webbsida hemma vid datorn.

undefined
Appen We are Oxelösund innehåller olika mål för en besökare att leta sig fram till och där få höra information om.

Appen är GPS-styrd. När man närmar man närmar sig exempelvis Stjärnholm börjar en röst berätta om platsen. Bosafarit vänder sig i första hand till dem som inte kan så mycket om Oxelösund. Förhoppningen från kommunens sida är att sälja in halvön som ett ställe att flytta till.

Det handlar om 21 olika ställen man kan åka omkring till. Den som följer kartan i telefonen får en blandning av nya bostadsområden, skolor, arbetsplatser och besöksmål presenterade för sig. Man får bland annat besöka Jogersö, bostadsbyggena vid Stenvikshöjden och svänga förbi SSAB.

Användningen av appen har kommunen köpt in. Appen är utvecklad på ett sådant sätt att den går att fylla med det innehåll användaren vill. Ljungwald berättar att hon kom i kontakt med appen i Mariefred där den används för att guida runt besökare på en vandring i Pax-böckernas fotspår.

320 000 kronor för bland annat app och marknadsföring har lagts på projektet samt arbetstid motsvarande cirka 50 000 kronor.

– Får vi ett positivt resultat kan vi använda det här i framtiden också. Tanken är att det ska leva vidare, säger Ljungwald.

Är det dags för Oxelösund att börja göra en kampanj i stil med ”Bo i Nyköping” nu?

– Jag tycker inte att man ska jämföra det här med Bo i Nyköping-kampanjen. Vi har ett mål om att bli fler invånare och det här är ett sätt att nå målet, säger Ljungwald.

Lördagen den 17 april var det premiär för Oxelösunds bosafari och det kommer att vara möjligt att göra året ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!