Oxelösunds hamn kan säga upp alla behovsanställda

Oxelösunds hamn kan ersätta företagets behovsanställda med bemanningsföretag. "Vi har ett ökande service- och personalbehov", säger vd:n Douglas Heilborn.

"Vi har ett ökande servicebehov och ett ökande personalbehov", säger Douglas Heilborn, vd Oxelösunds hamn, om att byta ut hamnens behovsanställda mot bemanningsföretag.

"Vi har ett ökande servicebehov och ett ökande personalbehov", säger Douglas Heilborn, vd Oxelösunds hamn, om att byta ut hamnens behovsanställda mot bemanningsföretag.

Foto: Arkivfoto: Magnus Andersson

Oxelösund2022-01-15 07:39

– Det som är grunden i det hela är att vi har ett ökande servicebehov och ett ökande personalbehov för att verksamheten går väldigt bra, säger Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn.

Oxelösunds hamn har idag mellan 40 och 50 personer som är behovsanställda och kallas in då den ordinarie personalgruppens kapacitet inte räcker till.

– I samband med att vi behöver lösa ett större personalbehov ser vi över vilket system vi ska använda för att täcka det tillfälliga behovet, säger Douglas Heilborn.

undefined
"Vi har ett ökande servicebehov och ett ökande personalbehov", säger Douglas Heilborn, vd Oxelösunds hamn, om att byta ut hamnens behovsanställda mot bemanningsföretag.

Ännu finns inte något beslut i frågan.

– Det är en pågående process med att vi undersöker hur vi ska göra och också genomför MBL-förhandlingar med berörda fackförbund, säger Douglas Heilborn.

Patrik Östbjerg är ombudsman för Transportarbetareförbundet avdelning 1 och har deltagit i förhandlingarna angående förslaget.

– De som är behovsanställda i Oxelösunds hamn idag får ju erbjudande om att gå över till den här bemanningsfirman, säger han.

Generellt är bemanningsbranschen en ganska smutsig bransch med många avarter till företag, tycker Patrik Östbjerg.

– Nu kan jag inte säga något om det aktuella företaget då det är ganska nytt och vi inte har några erfarenheter av dem så jag vill inte smutskasta dem på något sätt.

Att gå från att använda sig av behovsanställningar till att istället anlita bemanningsföretag har både fördelar och nackdelar.

– Som behovsanställd saknar man många rättigheter då man bara är anställd de timmarna man är i hamnen. Hamnarna har ju inget rehabiliteringsansvar och de behovsanställda har inte samma försäkringar som ordinarie eller bemanningsarbetare har, säger Patrik Östbjerg och fortsätter.

– I och med att bemanningsbranschen ser ut som den gör så ser ju inte vi så jättepositivt på det här.

Ytterligare en oro infinner sig hos facket när hamnen funderar på att bemanna upp med hjälp av bemanningsföretag.

– Det är att man kanske inte ersätter de hamnarbetare som går i pension eller på annat sätt slutar. Då är vi rädda att det blir tio procent ordinarie hamnarbetare och 90 procent anställda av bemanningsföretag som jobbar i hamnarna, och det är ingen bra framtid för våran del, säger Patrik Östbjerg.

undefined
Oxelösunds hamn.

Tidningen har pratat med en av hamnens behovsanställda som jobbat där i flera år och menar att det vore dåligt för arbetstagarna om förslaget genomförs – av flera anledningar. Hen vill inte framträda med sitt namn med anledning av de pågående förhandlingarna.

– Hos bemanningsföretaget tjänar man mycket sämre än vad vi tjänar idag, vilket gör att många kommer att sluta. Det skulle kännas konstigt att fortsätta jobba med samma saker men få mycket mindre betalt.

Som anställd genom bemanningsföretaget kan det dessutom vara så att man blir skickad på helt andra jobb om det inte finns ett behov i Oxelösund.

– Då kan du bli skickad någonstans för att göra allt möjligt och då kan du bli tvingad att åka upp till sju och en halv mil utan att få någon extra ersättning för det.

Flexibiliteten som den här typen av anställningsform innebär har varit en stor fördel som nu riskerar att försvinna.

– Vi har ju trivts med att lägga sin tillgänglighet efter exempelvis hur ens sambo jobbar eller hur det fungerar med barnen.

Med dödsolyckan från 2018 i minnet finns en oro att säkerheten ska kunna äventyras med ovan personal i hamnen.

– Gör man fel blir man av med en hand eller ett ben, säger hen.

Oxelösunds hamn

I århundraden har hamnen haft en betydande roll. Från 1400-talet finns dokument i vilka Oxelösund beskrivs som en bra plats att stanna vid längs med Östersjöns kust. Under andra halvan av 1800-talet började hamnverksamheten utvecklas mer och ta fart.

Oxelösunds Hamn AB består av cirka 200 medarbetare idag. Företaget ägs sedan 1982 till hälften av SSAB Svenskt Stål AB och Oxelösunds kommun.

Källa: Oxelösunds Hamn AB och Oxelösunds kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!