– Vi tar höjd för en väsentlig mängd ökat gods när vi söker nya verksamhetstillstånd. Vi tror att det kommer att ske en stor överflyttning från väg till sjötransporter och det ska vi ta höjd för och kunna ge bra villkor för, säger Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn.
Under tisdagen deltog bland annat representanter från Sjöfartsverket och hamnarna i Oxelösund och Norrköping i ett seminarium i Norrköping. Tillsammans med Östsvenska handelskammaren anordnades seminariet med utgångspunkten ”Vilka är de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med att välja sjövägen?"
Mycket kretsade kring en framtid då de inblandade ser att mer och mer trafik som i dag tar landvägen i stället kommer att gå till sjöss och att det kommer att bli betydligt vanligare med kortare sträckor på lastfartyg inom Östersjön – eller till och med enbart inom Sverige.
– Jag tror att det här kan betyda en hel del på sikt. Det nya tillståndet som vi håller på och söker nu och som ska gälla i 20 år är på 10,5 miljoner ton per år till skillnad mot dagens på 5,5 miljoner ton per år. En stor del av det räknar vi med ska vara gods som flyttar över från väg- till sjötransport, säger Heilborn.
Det är inte svårt att se varför en aktör som Oxelösunds hamn vill att så mycket transporter som möjligt ska gå via dem. En annan aspekt är klimatfrågan, att sjötransporter om de används rätt, släpper ut mindre jämfört med vägtransporter samtidigt som utrymmet på vägar och järnvägar är mer begränsat.
Varför är tiden mogen för det här nu?
– Det är betydligt mer fokus på frågan. Det finns ett tryck från samhället att mer transporter ska gå till sjöss och fler företag tar miljöhänsyn nu. Det är inte bara tomt prat längre.
– Jag kan inte säga exakt hur mycket mindre utsläpp det blir, det är så många faktorer. Men sjöfarten är absolut mindre miljöförstörande då det kan fraktas mer ton per lastenhet.
En sak som ägnades tid åt under seminariet var begreppet förbifart. Vanligtvis handlar det om vägar på land, men i det här fallet handlar det om att ta sjövägen under kortare sträckor för att spara miljön och undvika trängseln på land.
– För vår del skulle det framförallt kunna handlar om trafik till Tyskland och Finland. I stället för att köra med långtradare genom Sverige och lasta på ett fartyg i Skåne kan man göra det i Oxelösund i stället och ta sjövägen ner.