Den uppdaterade e-tjänsten ska göra det lättare att ansöka om plats och hantera andra ärenden kopplat till förskola, pedagogisk omsorg och fritidshem. Oxelösund följer därmed Nyköping, som införde en liknande funktion för fem år sedan.
I dag är sidorna inte responsiva, men från och med nästa torsdag ska de bli mer användarvänliga när de anpassas till olika typer av skärmar, som mobiler, läsplattor och datorer. Dessutom införs bank-id, så att föräldrar och vårdnadshavare kan legitimera sig via sin bank, i stället för att ha ett särskilt lösenord bara för att hantera barnomsorgsärenden. Mellan den 31 mars och 14 april behöver vårdnadshavare som har registrerat scheman i den gamla e-tjänsten att lägga in det i den nya.
De nya funktionerna ska även vara mer hållbara för miljön eftersom alla pappersblanketter och pappersscheman försvinner. All kommunikation om platserbjudande och uppsägning av plats kommer i stället att ske via sms och e-post.