Skadan var en 20 centimeter lång reva på dörrens innersida. Emballaget som dörren kom paketerad i var oskadat och därför bedöms skadan uppkommit innan paketering. Ägaren fotograferade skadan direkt och krävde direkt att den skulle ersättas och att installationskostnaden skulle återbetalas. Mannen kräver ersättning på drygt 5 000 kronor av NA Svensson, som motsätter sig kravet. Något som framgår i ARN:s, Allmänna reklamationsnämndens, beslut.
– Det som hände var att kunden köpte en dörr av oss, vår leverantör skickade dörren till oss och sedan kom kunden och inspekterade dörren. Därefter kom en hantverkare och hämtade den för installation. När dörren monterats upptäckte hantverkaren att den var skadad, säger Niklas Vejdal, platschef för NA Svensson Woody bygghandel i Nyköping.
Vad händer nu?
– Vi kommer att gå med på nämndens beslut, även om det bara är en rekommendation. Kunden var besviken, och det förstår jag. Har man köpt en dörr vill man ju ha en hel dörr. Vi kommer ersätta dörren och stå för kostnaderna av monteringen, säger Niklas Vejdal.
Leverantören som NA Svensson använt sig av har ett krav på att dörrar inte får monteras om reklamation ska ske. Hantverkaren menar i sin tur att han beslutade att montera dörrbladet fast han upptäckt en fabriksskada på dörren, då han redan demonterat den gamla dörren och inte kunde lämna ett projekt utan ytterdörr vid dagens slut. Beslutet fattade ARN den 22 december.