"Inte värdigt för en brukare med så många olika"

24 olika hemtjänstanställda som kommer hem och hjälper en under en tvåveckorsperiod. "Siffran är på tok för hög", säger nämndordföranden.

"Jag tycker inte att det är värdigt för en brukare med så många olika personer som kommer in i ens hem", säger vård- och omsorgsnämndens ordförande Linus Fogel (S).

"Jag tycker inte att det är värdigt för en brukare med så många olika personer som kommer in i ens hem", säger vård- och omsorgsnämndens ordförande Linus Fogel (S).

Foto: Henrik Norling

Oxelösund2022-01-26 04:14

– Jag tycker inte att det är värdigt för en brukare med så många olika personer som kommer in i ens hem. Framför allt handlar det om tryggheten, att kunna känna igen personerna som kommer och hjälper en. Det handlar även om att kunna ge bra vård i längden.

Det säger vård- och omsorgsnämndens ordförande Linus Fogel (S) angående den statistik från Sveriges kommuner och regioner som visar att oxelösundare med hemtjänst, under en mätperiod 2021, träffar i snitt 24 olika personer ur hemtjänstpersonalen under en tvåveckorsperiod. Det är flest i Sverige.

– Den här siffran är på tok för hög. Det finns ett tydligt mål från politiken att vi ska ligga i paritet med riksgenomsnittet. Sedan kommer vi alltid att behöva använda vikarier, säger Fogel.

Han pekar på att kommunen verkligen har som ambition att minska antalet nya ansikten som en brukare som har hemtjänst träffar.

– Det man ska vara medveten om är att mätperioden handlar om 2-3 veckor som väljs ut. När vi hade vår delårsrapport låg vi i nivå med riksgenomsnittet, vilket är nämndens mål. Men jag skyller inte ifrån mig, vi är inte nöjda med det här.

– Den period då det här mättes var under hösten, jag tror det var i november, och alltså efter omorganisationen inom hemtjänsten. I samma veva var det ganska mycket rotation på personalen och dessutom var mycket ordinarie personal på utbildning. Sedan årsskiftet är vi nere i 20 hemtjänstanställda under två veckor.

En planerad åtgärd är att följa upp läget under våren och bland annat jobba med frisknärvaron.

– Även innan pandemin och omorganisationen hade vi hög sjukfrånvaro inom hemtjänsten.

En medarbetare inom hemtjänsten som hörde av sig till tidningen i höstas vittnade om att antalet brukare hon fått besöka efter omorganisationen ökat.

– Sedan omorganisationen inom hemtjänsten har det inte varit någon kontinuitet hos kunderna. Tidigare har demenshemtjänsten fungerat väldigt bra, men inte längre. Om det hela tiden kommer ny personal hem till en person med demensdiagnos är det svårare att veta vad det är man ska göra, sa hemtjänstmedarbetaren, som vill vara anonym, då.

– Ibland kan vi inte ens portkoden till brukaren vi ska till. Den största skillnaden efter omorganisationen är att det är mycket flängande och farande. Om man gått till samma person i tre år vet man vad man ska göra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!