Hyresvärden kräver Pontus på 18 600 kr för trasig dörr

Pappdörren till badrummet gick sönder. Nu kräver hyresvärden Pontus Holm på 18 600 kronor. "Det är sjukt. Alla jag pratat med säger att en dörr kostar ett par tusen – högst".

Pappdörren in till badrummet gick sönder och hyresvärden satte dit en ny dörr. Nu krävs hyresgästen Pontus Holm på 18.600 kronor. "För mig är det mycket pengar", säger han.

Pappdörren in till badrummet gick sönder och hyresvärden satte dit en ny dörr. Nu krävs hyresgästen Pontus Holm på 18.600 kronor. "För mig är det mycket pengar", säger han.

Foto: Privat / Kollage: Tobias Johannesson

Oxelösund2021-07-21 07:55

Olyckan var framme en månad innan han skulle flytta från lägenheten på Folkegatan i Oxelösund, berättar Pontus Holm. Golvet i badrummet var blött och han halkade. Det föll sig inte bättre än att han ramlade in i dörren, som totalförstördes.

– Dörren var minst sagt ömtålig, säger han.

Pontus Holm kontaktade hyresvärden och berättade vad som hänt. Han var beredd på att olyckan skulle kosta en slant. Men när fakturan kom hade han svårt att tro sina ögon: Hyresvärden ville ha 18 600 kronor.

Ännu en gång hörde Pontus Holm av sig till värden som menade att fakturan var korrekt. Det var då han började fråga andra i branschen om prislappen var rimlig.

– Även om alla jag har pratat med säger att priset är skyhögt vet jag inte vad jag ska göra, säger han.

Hyresvärden Jonny Hallman, på fastighetsbolaget JDKM, menar att 18 600 kronor är ett fullt rimligt pris.

– Det handlade inte enbart om att hänga upp en ny dörr. Det krävdes en del arbete också, säger han.

Enligt Jonny Hallman var dörren gammal och det fanns inte några nya dörrar med samma mått. Man tvungen att byta ut karmarna, något som är komplicerat i ett badrum, förklarar han.

– Hantverkaren var tvungen att ta hänsyn till tätskikt och kakel.

Är det rimligt att hyresgästen ska stå för sådana kostnader. Prislappen för en ganska banal olycka riskerar ju att bli enormt hög?

– Jag tycker det är rimligt. Det var en utmärkt dörr och den hade kunnat hålla i många år, säger Jonny Hallman.

Glenn Karlsson, jurist på Hyresgästföreningen, anser att frågan är knepig. Enligt lagen ska en skadelidande – i det här fallet hyresvärden – gå ekonomiskt skadeslös. Å andra sidan måste hyresvärden vara kostnadseffektiv när skadan repareras.

– Jag är inte någon snickare. Men man kan fråga sig om det inte borde ha gått att ordna fram en dörr med rätt mått till en lägre kostnad än 18 600 kronor. I så fall ska hyresgästen inte betala mer än det skulle ha kostat att få fram en sådan dörr, säger han.

Vad kan man göra som hyresgäst i ett sådant här fall?

– Man kan bestrida fakturorna helt eller i den del man anser är obefogad och då måste hyresvärden vända sig till domstol för att få betalt. Men det är upp till personen själv att göra en bedömning. Man riskerar att förlora i domstolen och då kan det bli dyrare, bland annat i form av rättegångskostnader och ränta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!