Trafiksäkerheten längs Frösängsvägen i Oxelösund har blivit något bättre med digitala fartpåminnare uppsatta, men kan klart förbättras ytterligare, säger Olle Brennius, själv Frösängsbo och trafiksäkerhetsengagerad pensionär, som välkomnar det planerade refugbygget.
Olle Brennius konstaterar att de digitala fartpåminnare som mot slutet av förra året sattes upp vid övergångsstället på övre Frösäng har viss effekt på den vanliga biltrafiken, som saktar in, men samtidigt menar Olle Brennius att fartpåminnarna är felplacerade. De borde fått en placering så att de även täckt det ställe på Frösängsvägen där gång- och cykelvägen ner till Sundsörsvägen börjar, anser han, och berättar att många korsar Frösängsvägen där för att nå gång- och cykelvägen, då närmaste övergångsställen upplevs ligga för långt bort. Det är cirka 300 meter meter åt båda hållen till närmaste övergångsställe, förklarar Olle Brennius.
Dessutom har fartpåminnarna i nuläget ingen större inverkan på busstrafiken på Frösängsvägen, säger Olle Brennius. Ofta upplevs bussarna köra fortare på Frösängsvägen än hastighetsbegränsningen på 40 kilometer i timmen, men de utlöser inte fartpåminnarna eftersom bussarna bromsar in för att stanna vid de hållplatser som finns vid övergångsstället.
— Fartpåminnarna har tyvärr också varit ur funktion en tid, men fungerar nu igen, tillägger Olle Brennius.
På båda sidor om den punkt vid Frösängsvägen där gång- och cykelvägen ner till Sundsörsvägen börjar har kommunen också satt upp skyltar som varnar för cyklister.
De skyltarna tycker inte Olle Brennius har gjort någon större nytta, utan tror mer på att en refug, som smalnar av körfälten, ska kunna få ner hastigheten på trafiken på den aktuella sträckan av Frösängsvägen.
Farid Ruhani, trafikingenjör i Oxelösunds kommun, säger att den planerade refugen på Frösängsvägen förhoppningsvis ska vara på plats före sommaren i år. Där refugen ska byggas passerar ganska många Frösängsbor över vägen. Dels de som till fots eller på cykel ska fortsätta ner mot Sundsörsvägen, dels de som ska över till den boendeparkering som ligger på andra sidan Frösängsvägen.
Refugen kommer att ge en avsmalnande effekt och därmed sjunker också hastigheten på trafiken där, säger Farid Ruhani. Dessutom ger refugen också gående och cyklister en möjlighet att stanna skyddat halvvägs över gatan, om ett fordon skulle dyka upp snabbt, tillägger han.