I svaret från Oxelösunds kommun tar miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen ställning för Lars Einars förslag om en hastighetsbegränsning till fem knop i Jogersösundet, bland annat med hänvisning till motorbåtsförares bristande hänsynstagande till badande, kanotister och andra som vistas i vattnet och vid stränderna. Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen menar även att det faktum att boende vid sundet störs av motorbåtarnas höga ljudnivåer motiverar en hastighetsbegränsning.
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen säger i sitt remissyttrande även att man förordar att en femknopsskylt placeras på det lilla skär som ligger mitt i Jogersösundet.
Även Kustbevakningen är för en hastighetsbegränsning i Jogersösundet, säger Henrik Lundh, stationschef vid Kustbevakningen i Oxelösund, i sitt remissvar till länsstyrelsen. Han anser att en ny hastighetsgräns bör dras ut till en linje mellan Jogersöns nordvästra udde och udden vid Sjöängens småbåthamn. Det skulle täcka in alla bryggor i Jogersösundet och skapa en lugn sjötrafikbild i småbåtshamnen och Jogersösundet, menar Henrik Lundh.
Transportstyrelsen säger i sitt remissyttrande att man ur ett sjösäkerhetsperspektiv inte anser att en utökning av hastighetsbegränsningen i Jogersösundet är skälig. Myndigheten säger dock även att det kan finnas andra aspekter som man inte har kännedom om, exempelvis miljöfaktorer och buller, som kan motivera en utökning av hastighetsbegränsningen.
Av remissyttrandet från Sjöfartsverket framgår att myndigheten efterlyser en dokumentation om samsyn bland boende och berörda vid sundet om en utökad fartgräns. Om en sådan samsyn finns motsätter sig inte Sjöfartsverket en fartgräns från det lilla skäret i sundet. Myndigheten menar dock att fem knop, men tanke på sträckans längd i sundet, är en låg gräns.