Resan är målet på Oxelösunds Veteranjärnväg

Varje söndag till och med slutet på augusti arrangerar Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg tågturer mellan Oxelösund och Nyköping. "Jättemysigt" säger Margareta Björkdahl som var en av söndagens passagerare.

Kai Tamminen, trafikansvarig och ordförande i Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg som också varit med och grundat föreningen.

Kai Tamminen, trafikansvarig och ordförande i Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg som också varit med och grundat föreningen.

Foto: Amanda Hanssen

Oxelösund2021-06-28 08:30

– Vi vill förmedla den där nostalgin över den trafik som faktiskt fanns här med gamla fordon. Det driver mig hela tiden, mötet med människor och att kunna ge den här upplevelsen till någon, säger Kai Tamminen, trafikansvarig och ordförande i Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg.

Kai Tamminen är född och uppvuxen i Oxelösund och brukade som liten titta ner och fascineras av tågen som gick under bron i Oxelösunds centrum. Det var så hans intresse för Oxelösunds järnväg och dess betydelse för Oxelösunds utveckling började. År 2010 var han med och grundade den ideella Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg som under sommaren arrangerar tågturer mellan Oxelösund och Nyköping.

– Det är resan som är målet, säger Kai Tamminen. 

undefined
Kai Tamminen, trafikansvarig och ordförande i Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg som också varit med och grundat föreningen.

De arrangerar fyra turer varje söndag till fram till den 29 augusti med plats för 20 passagerare på varje tur. De åker från Oxelösund till Nyköpings södra som var Nyköpings första tågstation och tillbaka. En sträcka som idag annars enbart trafikeras av godståg till och från SSAB och Oxelösunds hamn. Vagnarna som passagerarna får resa i är samma som användes när sträckan också trafikerades av persontåg. Vilket var fram till år 1986.

– När vi är ute och åker med den här vagnen är det väldigt många som pratar om att ”den här åkte jag med till mormor, hon bodde i Flen” eller ”den här åkte jag till skolan med varje morgon”. I och med att den gick här mellan år 1958 och år 1986 så det är många som har minnen från den, säger Kai Tamminen som också berättar att personalen brukar klä sig i uniformer från 50 till 70-talet.

undefined
Tågkupén från 1958 som körts på järnvägen i Oxelösund till år 1986, och nu används igen.

Turen tar omkring 45 minuter.

– Vi kör ganska långsamt, i 50 kilometer per timme ungefär, och det är för att man ska kunna njuta av miljön, säger Kai Tamminen.

Under tiden serveras fika – för kaffe och tåg hör ihop, konstaterar Kai Tamminen.

– Det är jättemysigt, säger Margareta Björkdahl som var en av passagerarna på söndagens tågtur.

Föreningen har sedan år 2013 anordnat en mängd olika turer. Alltifrån spökresor till historieturer. Sedan mars förra året har de däremot inte anordnat någon publikverksamhet på grund av pandemin. Istället har de varit i full gång med att utveckla Oxelösunds järnvägsmuseum som de planerar att öppna i juni nästa sommar.

undefined
Rasmus Axelsson, lokförare från Örebro, är en av de som ideellt kör tågturerna inom Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!