Hybritprojektet har efter sex år av forskning lämnat in sin slutrapport till Energimyndigheten. Enligt de själva ska deras järntillverkning med hjälp av vätgas ha flera bättre egenskaper jämfört med järn som framställs med fossila bränslen.
"Framtagande av en ny järnprodukt, järnsvamp, som har väsentligt bättre egenskaper än järn som reducerats med fossila gaser som naturgas. Den är tåligare för tryck, fall och nötning än jämförbara industrireferenser och den har stabila kemiska egenskaper.
Sammantaget innebär det fördelar vid transport, lagring och smältning" skriver de i ett pressmeddelande.
– Det har varit en banbrytande resa på kort tid. Resultaten från pilotfasen visar att processen fungerar och gör att vi står redo att ta nästa kliv, där demonstrationsanläggningen som LKAB planerar att bygga i Gällivare blir det första steget mot industriell produktion av järnsvamp, säger Jenny Greberg, teknikchef på LKAB och styrelsemedlem i Hybrit development.
Huvudanledningen med projektet, som drivs av SSAB, LKAB och Vattenfall, är dock varit att få bort koldioxidutsläppen som är mycket stora vid traditionell järntillverkning. Vid SSAB:s anläggning i Oxelösund byggs just nu den ljusbågsugn där järnsvamp från Hybritprojektet ska smältas och flera andra förberedelser görs för att produktionen ska kunna bli möjlig. Nyligen blev det också klart vem som ska bygga den nya kraftledning mellan Hedenlunda i Flens kommun och Oxelösund som ska förse ljusbågsugnen med el. Ett bygge som väntas få en nota på närmare en miljard kronor och som väckt mycket kritik från markägare där kraftledningsgatan ska gå. I höjd med Stjärnholm har bygget av en kopplingsstation redan påbörjats.
SSAB räknar med att ljusbågsugnen i Oxelösund ska stå klar och kunna börja smälta dels skrot, dels järnsvamp från Hybrit, i slutet av 2026. Men i en intervju med Dagens nyheter vädrar SSAB:s tekniske direktör samt styrelseordförande i Hybrit development Martin Pei, en viss oro över tidsplanen.
– Nu planerar LKAB för den första större demoanläggningen som ska byggas i Gällivare. Vi hade hoppats att den skulle kunna driftsättas den redan 2026. Som det ser ut just nu verkar det bli försenat eftersom tillståndsprocessen drar ut på tiden, säger Martin Pei till DN.