– Vi har övat många gånger på att stoppa en landstigningsflotta här utanför Oxelösund. Det var ett av de möjliga scenarierna, säger Rolf Moberg som var fartygschef 96-97.
– En av sakerna vi övade på var att ligga gömda bakom ett skär ute i skärgården och sedan avfyra våra sjömålsrobotar eller torpeder mot fiendens anfallande fartyg – och sedan sticka därifrån så fort som möjligt, säger Johan Lindroth som är Ystads nuvarande fartygschef.
En solig lördag i juni kan det dock kännas avlägset när robotbåten Ystad lagt till i Oxelösunds fiskehamn och har guidade visningar ombord för nyfikna oxelösundare. Kön sträcker sig lång på kajen och grupp efter grupp släpps ombord och får titta på allt från stridsledningscentralen till officersmässen med gamla porträtt på kungaparet på väggarna. 2005 togs Ystad, som en av de sista robotbåtarna i sin klass, ur tjänst och är numera ett flytande museum som påminner om kalla kriget och oron för en invasionsflotta från Warsawapakten som skulle ha kunnat komma över Östersjön.
– I dag har vi med oss betalande gäster som åkt med Ystad från den gamla Gålöbasen i Stockholms södra skärgård och hit. Nu är de och får en visning på Femörefortet och ett sådant samarbete hoppas jag att vi kan ha fler gånger, säger Johan Lindroth, som precis som de andra ur besättningen arbetar ideellt.
Väl framme i Oxelösunds fiskehamn är fartyget dock öppet för allmänheten som får rundturer i de små, välplanerade skrymslena. En av dem som passar på är oxelösundaren Anders Sundblad.
– Det är första gången jag är ombord på en militärbåt och det är spännande med all historia. Jag kom hit med svärfar och mina barn, säger han.
Många ur besättningen har gjort lumpen eller varit befäl på någon av de robotbåtar av den här typen som var i tjänst i marinen från 1976 och fram till 2005. Nere i de värnpliktigas hytt, som nio personer fick dela på, ligger Rickard Dahlgren och vilar.
– Jag gjorde lumpen på Ystad och det här var min binge då också, berättar han.
Fartygsmodellen, med en maxfart på 42 knop, kan både lägga ut minor samt skjuta torpeder och sjömålsrobotar. För självförsvar har den en kanon som kan skjuta zonrörsgranater mot anfallande båtar och stridsflyg. Den svenskutvecklade Robot 15, som fartygsmodellen kan avfyra, används fortfarande av den svenska marinen, men i en uppdaterad version.
Skulle den här båttypen kunna återinsättas vid behov?
– Nej, den avger alldeles för mycket värme och skulle därför hittas direkt, säger Johan Lindroth.