Rostiga bommar hindrar cyklarna

Sönderrostade och dåligt underhållna cykelbommar stämmer inte med Oxelösunds kommuns ambition att vara en cykelvänlig kommun. Det säger Claus Röyem, Oxelösundsbo och hängiven året runt-cyklist, som menar att kommunen borde skruva upp underhållsnivån på kuststadens cykelbanenät.

OXELÖSUND2015-01-07 06:49

Claus Röyem visar de fartsänkande bommarna där cykelbanan mellan Sundahallen och Peterslundsskolan korsar Sköldvägen som ett exempel på hur cykelbommar har fått förfalla. På en av bommarna har de övre fästpunkterna rostat sönder och bommen hänger snett. Ett annat exempel på cykelbommar som inte är i bra skick är de som finns där en cykelbana korsar Sundavägen, vid Peterslundskiosken, säger han.

– De här bommarna vid Sköldvägen är ungefär 20 år gamla och har under åren också fått smällar när de blivit påkörda av snöröjningen. Bommarna fungerar inte som de ska och lämnar ett alldeles för smalt utrymme för cyklister, säger Claus Röyem och mäter upp avståndet till 70 centimeter.

Han tillägger att det rekommenderade avståndet mellan cykelbommar av det slaget är 1,5 meter, enligt GCM-handboken. GCM-handboken, förklarar Claus Röyem, är en handbok för gång-, cykel- och mopedtrafik som ställts samman av Sveriges kommuner och landsting i samarbete med Trafikverket.

Claus Röyem menar att när cykelbommarna ställer sig så smalt skapar de onödiga hinder för cykeltrafiken som bör kunna rulla på smidigt som möjligt, om fler Oxelösundare ska lockas att börja cykla mer regelbundet.

– Alla onödiga hinder för cyklister i samband med att de ska korsa en gata eller väg riskerar också att dra uppmärksamheten ifrån trafiken som cyklisterna ska ha koll på, säger Claus Röyem.

Han påpekar att det inte bara är vanliga cyklister som behöver bra med utrymme för att passera cykelbommarna där cykelbanor korsar vanliga gator och vägar.

– Det handlar också om sådana fordon som elrullstolar, permobiler, trehjuliga cykelbilar och breda barnvagnar, säger Claus Röyem.

Hur svårt det är för ett bredare cykelfordon att passera mellan cykelbommar hänger snett framgår tydligt när Mats Persson med sin klarröda velomobil ska passera igenom bommarna vid Sköldvägen. Utan hjälp med att hålla isär bommarna kommer han helt enkelt inte igenom.

– Ofta kör jag på vägbanan i stället, det är för svårt att använda cykelbanorna, säger Mats Persson, som bor i Nyköpng, men som ofta färdas i sin velomobil till och i Oxelösund.

Claus Röyem pekar även på de spår som vittnar om att många cyklister helt enkelt undviker bommarna genom att cykla bredvid dem. Den möjligheten har dock stoppats genom att kommunen har placerat ut betongblock, förklarar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om