– Vi följer detta, det blir väl ett beslut för politiken gissar jag. Jag vet att britterna stängt sina hamnar för ryska fartyg och EU förväntas göra detsamma, men det har inte hänt ännu, säger Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn.
Det diskuteras om huruvida ryska fartyg ska få använda hamnar i EU. Det som en i raden av sanktioner mot Ryssland efter den fullskaliga invasionen av Ukraina. EU-parlamentet röstade nyligen igenom ett stopp för ryska fartyg i EU-hamnar, men det är slutligen EU:s ministerråd som bestämmer hur unionens linje blir.
För Oxelösunds hamn ska det dock inte påverka speciellt mycket.
– Vi har väldigt få ryskägda eller ryskkontrollerade fartyg som kommer till oss. Det handlar om ett par, tre stycken per år, säger Heilborn.
Tidningen skrev tidigare om att ryskt material, bland annat material till svensk industri, kom in till Sverige via Oxelösunds hamn.
– Vi ser att de kunderna har börjat leta efter material från andra länder, det förväntas komma någon annanstans ifrån i framtiden.
Heilborn pekar dock på en annan faktor där kriget i Ukraina skulle kunna påverka sjöfarten.
– Ungefär 15 procent av all bemanning till sjöss består av antingen ryska eller ukrainska sjömän. Det är vanligt förekommande oavsett varifrån båtarna kommer.
– Om sjömännen får problem med att ta sig till eller från fartygen blir det ett problem ur ett kapacitetshänseende. Det är nog ett större problem generellt sett för sjöfarten.