Samarbete krävs för att sprida kunskapen

Det är viktigt att lärare och annan personal är kreativa i bemötandet av nyanlända barn i förskola och skola, betonar Hans-Olof Gustavsson, universitetslektor i pedagogik, när han medverkar i en stor konferens på det temat i Oxelösund på tisdagen.

länskonferens_TJ 151027.jpg

länskonferens_TJ 151027.jpg

Foto:

OXELÖSUND2015-10-28 06:26

Hur nyanlända barn och unga ska bemötas i den svenska skolmiljön blir ett allt angelägnare ämne, vilket visade sig tydligt vid tisdagens konferens som samlade cirka 160 deltagare från skolor över hela länet.

Hans-Olof Gustavsson menar att det redan finns en stor kompetens ute på förskolorna och skolorna om hur man ska bemöta nyanlända barn, främst bland eldsjälar, men att den kunskapen måste spridas mer.

– Samarbete och dialog mellan kollegor måste bli bättre. I det här arbetet finns handlingsutrymme för en spännande kreativitet, det måste man våga utnyttja, säger Hans-Olof Gustavsson.

Han pekar också på att rektorerna behöver bli bättre på att utöva ett tydligt pedagogiskt ledarskap och inte fastna i en massa administrativt arbete.

Karin Sheikhi, universitetslektor i svenska som andraspråk, och även hon föreläsare under konferensen, lyfter fram behovet av mer personal i skolorna, exempelvis tvåspråkiga lärarassistenter och lärare i svenska som andraspråk.

– Det råder brist på sådan personal och där har rektorerna, som har överblicken lokalt, en uppgift i att föra fram de behoven till politiker och tjänstemän, säger Karin Sheikhi, och betonar att rektorerna måste bli tydligare i sina krav på resurser så att skolorna blir bättre på att ta hand om nyanlända barn.

– Där har vi som forskare också en roll, tillägger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!