Sjöfyllerierna minskar i Sörmland

Sörmland sticker ut när det gäller sjöfylleri efter Kustbevakningens kontroller tidigare i somras. Trots det menar Joakim Ehn på Kustbevakningen i Oxelösund, att trenden är positiv.

Joakim Ehn, stationschef på Kustbevakningen i Oxelösund.

Joakim Ehn, stationschef på Kustbevakningen i Oxelösund.

Foto: Privat

Oxelösund2024-08-05 12:03

Under en treveckorsperiod i juli månad har Kustbevakningen, nationellt, utfört 1377 nykterhetskontroller med resultatet att 25 ledde till en brottsanmälan – ett utfall på nästan två procent. I Sörmland gjorde man under samma tidsperiod 37 kontroller där fyra ledde till anmälan, vilket ger ett betydligt högre utfall på drygt nio procent. Det är det högsta utfallet i landet.

Resultatet kan bero på flera saker, bland annat på om det varit något evenemang eller liknande som gjort att frekvensen av sjöfylleri ökat just där och då. Och i och med att siffrorna är såpass låga ska man vara försiktig med att dra några slutsatser av det. 

– Jag tycker att det är mer intressant att titta på juni och juli och inte bara fokusera på de här veckorna, säger Joakim Ehn, stationschef på Kustbevakningen i Oxelösund.

Under juni och juli har Kustbevakningen i Oxelösund utfört strax över 200 nykterhetskontroller då blåste åtta personer positivt. Det motsvarar cirka fyra procent, jämfört med året innan då motsvarande siffra låg på cirka tre procent.

– Det är en liten, marginell ökning.

undefined
Under juni och juli har Kustbevakningen i Oxelösund utfört strax över 200 kontroller. Åtta personer blåste positivt.

Trots den lilla ökningen ser Joakim Ehn att trenden snarare varit positiv, över en längre tidsperiod.

– I synnerhet när vi pratar med båtfolket, de har en annan förståelse för varför man inte ska dricka på sjön. Det finns tunga fartyg, mycket hästkrafter och kan snabbt bli farligt om omdömet är nedsatt, säger han.

Orsaken till tror han beror både på de som vistas på sjön och på myndighetens förebyggande arbete.

– Framförallt en viss självbevarelsedrift, sedan tror jag också att våra satsningar över tid har gett resultat. Man vet inte om, och när, vi dyker upp.

På havet eller sjön gäller samma promillegränser som för rattfylleri på land. Gränsen för rattfylleri och sjöfylleri går vid 0,2 promille alkohol i blodet och för grovt brott gäller 1,0 promille.

En annan positiv utveckling som Joakim Ehn noterar är att de som besöker exempelvis en sjökrog i förväg har utsett en förare som då är nykter och har ansvaret för att köra hem på ett ansvarsfullt sätt.

– Det går att likställa med biltrafiken att det oftast är en chaufför som är nykter.

Samtidigt berättar han att åsikterna går isär och att det fortfarande finns de som tycker att man ska få köra på havet trots berusning.

– Vi är ju här för att se till att de lagar och regler som finns efterlevs i största möjliga mån, säger Joakim Ehn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!