Motorbåtsklubbens dröm om billigare diesel från en framtida sjömack ser ut att gå om intet. Enligt Pär Blom, som är Kustbostäders ansvarige för småbåtshamnarna i Oxelösund, är det generellt sett svårt att få ekonomi för en sjömack att gå ihop.
– Sjömacken i Nävekvarn är snarast ett undantag här. Det är den enda macken där som det går att tanka sin bil på, så det blir helt andra volymer. Sedan har de antagligen fått igenom något undantag för att få ha den helt obemannad. Vanligtvis behövs det en viss bemanning på sjömackar sommartid, det är en säkerhetsfråga, då det ses som farligare än en vanlig mack på land, säger Pär Blom.
– Den nya sjömacken ska bli mer automatisk, med högre säkerhet, så att det inte ska behövas personal under lågsäsong.
Det är kommunen som ägt sjömacken i Oxelösund, och fortsatt kommer att äga den, när den troligtvis kommer att vara i Östersviken från och med nästa säsong. Projekteringen har påbörjats och tanken är att bränslet ska förvaras i cisterner på land, men att själva pumparna kommer att vara på en flotte i vattnet. Eventuellt kommer den gamla flotten att fortsätta att användas.
Alliansen vill ha kvar sjömacken i gästhamnen. Är det möjligt?
– Det är främst en politisk fråga, men vi har vridit och vänt på det här fler gånger. Är den kvar i gästhamnsområdet begränsas den planerade utvecklingen, på grund av säkerhetsavståndet. Då sitter vi med en Svarte Petter i mitten, som allt annat måste förhålla sig till, säger Blom.