Eleverna i klass 3B på D-skolan kommer springande i den klassiska stentrappan med ingjutna fossiler i trappstegen för att möta SN:s reporter och fotograf som är på besök i skolan. Det är ett gäng stolta tredjeklassare som några minuter senare sitter vid sina bänkar i klassrummet för att prata om boken de har skrivit tillsammans.
Hämnd, skräck, död, monster och hemligheter återkommer i berättelserna som växte fram på svensklektionerna i höstas. Idén kom till efter ett författarbesök på skolan och klassläraren Kristin Johansson har varit drivande för att hennes klass skulle få prova på att skriva i bokform.
Med ekonomiskt stöd från Sörmlands sparbank har klassen kunnat trycka upp sin bok, som blev klar i vintras. Sedan dess finns den tillgänglig att läsa på Koordinatens bibliotek i Oxelösund.
Syftet med boken har varit att jobba med svenskundervisning i ett annorlunda projekt. Förutom att öva på läsförståelse och berättarteknik har barnen jobbat med värdefrågor och att bygga upp självförtroendet. Under vårterminen kommer berättelserna att fortsätta dyka upp i undervisningen, bland annat genom övningar i att skriva recensioner.
– De har varit jätteduktiga. Jag är imponerad och stolt över min klass, säger Kristin Johansson, som vill fortsätta att jobba i liknande bokprojekt med klassen.
Sedan hon blev klasslärare för tredjeklassarna har hon försökt skapa stabilitet i gruppen, som redan har haft flera olika lärare under sina första år i skolan.
D-skolan har tidigare fått kritik från Skolinspektionen om kvaliteten på skolan och rektor Christer Lindahl jobbar nu aktivt med lärare och elever för att förbättra skolmiljön. Ett arbete som går i rätt riktning, enligt Kristin Johansson.
– Skolan har ett oförtjänt dåligt rykte. Jag tror att många barn här har det bättre än på andra skolor, säger hon.
Och stämningen är god när barnen pratar om sin bok.
Temat skräck är något som de själva har valt och alla är överens om att det har varit ett roligt arbete att göra boken. Fantasin har flödat fritt och med hjälp av berättarkartor och utveckling av karaktärerna har de både skrivit och illustrerat sina berättelser.
Dede Samuel har skrivit om en kille med en stor hemlighet och hämtade inspiration från en film.
– Det har varit roligt att jag fått dela med mig av mina skräckkunskaper till resten av världen. Hur man ska få skräck att verka oläskigt, säger Dede.
Nu kan klass 3B:s bok göra vägen för ännu fler berättelser skrivna av barn, för barn. Under vårterminen gör skolan en förstudie med målet att bokprojektet ska bli större så att alla barn på skolan får skriva egna böcker.
– Visionen är en skola där barnen skriver böcker. Det kan bli stort som når ut till fler, eller litet inom skolan, det vet vi inte än, säger rektor Christer Lindahl.
Böckerna ska bli både ett minne för livet, och en uppmuntran till att skriva mer.