Under de senaste åren har det inträffat ett antal avåkningar i den aktuella kurvan. Det var en allvarlig olycka i kurvan i slutet av augusti i år som gjorde att kommunen begärde att Trafikverket, som är väghållare för riksväg 53 och infarten fram till rondellen efter Hamnbron, skulle bygga någon form av skyddsbarriär i kurvan. Vid olyckan i augusti tappade en förare kontrollen över sitt fordon och sladdade över gång- och cykelbanan för att fortsätta nerför den slänt som planar ut mot Thams väg.
Farid Ruhani, trafikingenjör i Oxelösund, tog kontakt med Trafikverket och påtalade det akuta behovet av en skyddsbarriär. Han betonade då även att skyddsbarriären skulle byggas mellan körbanan och den gång- och cykelbana som går bredvid infarten till Oxelösund och slutar vid avfarten mot Femöre.
– Jag har påpekat det i mail till Trafikverket minst två gånger att skyddsbarriären skulle byggas så att den även skyddar gående och cyklister, säger han.
Den informationen har uppenbarligen inte hängt med hela vägen i Trafikverkets planering av bygget av skyddsbarriären, eller också har det brustit i kommunikationen mellan Trafikverket och den entreprenör som utförde själva bygget, konstaterar Farid Ruhani, som ska försöka få Trafikverket att korrigera misstaget.
SN har sökt någon ansvarig person för skyddsbarriärbygget vid Trafikverkets regionkontor i Eskilstuna, men Trafikverket har stängt både fredagen den 27 december och måndagen den 30 december.