SSAB gick "bara" 50 miljoner back

Ståljättarna SSAB och Rautaruukkis första gemensamma rapport visar att lönsamheten är på väg upp. Men Per Olof Stark, ny chef för specialstålet, är långt ifrån nöjd.

Oxelösund2014-10-27 17:10

– Tredje kvartalet brukar vara svagt, men vi hade velat se ett bättre resultat, säger Stark, chef för divisionen Specialstål, där verksamheten i Oxelösund står för ungefär hälften av tillverkningen.

Resultatet blev minus 50 miljoner kronor, vilket ändå är en ljusning jämfört med förlusten på 741 miljoner som SSAB levererade såhär års i fjol. Dessutom dras kvartalssiffrorna ner av engångskostnader kopplade till köpet av Ruukki. Om de räknas bort blir vinsten före skatt 433 miljoner.

Försäljningen ökade från 8,7 miljarder under tredje kvartalet i fjol, till 13,3 i år. Rautaruukki, som ingår i koncernen sedan den 29 juli, bidrog med 3,5 miljarder.

Även specialstålet visar förbättrade siffror. Försäljningen har ökat från 2,8 miljarder i fjol till 3,2 i år. Rörelseresultatet har stigit från en förlust på 262 miljoner för tredje kvartalet förra året till minus 61 miljoner i år.

Hur ska specialstålet bli en lönsam affär igen?

– Nyckeln till framgång är ett väldigt intensivt marknadsarbete. Att fortsätta utvecklas och sälja in våra produkter till de kunder som ännu inte förstått våra fördelar. Sen har vi hela tiden ett kontinuerligt arbete att se över våra kostnader, säger Stark.

Just kostnaderna lär det bli ökat fokus på framöver. Tillsammans ska SSAB och Rautaruukki spara in omkring 900 jobb på tre år. Synergieffekterna väntas ge besparingar på 1,4 miljarder om året, varav specialstålet ska stå för 250 miljoner på sikt.

Hur många jobb påverkas i Oxelösund?

– Vi har fått en bra bild av vilka möjligheter som finns, men däremot är det för tidigt att gå in på detaljer. Vi kommer att presentera allt löpande i takt med kvartalsrapporterna.

En fördel för det nya större SSAB är att de kan välja den produktionsort som är mest kostnadseffektiv och ligger närmast kunden. Som större aktör i branschen kan de också handla billigare, lära av varandras verksamheter och specialisera sina olika produktionslinjer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om