Det är i SSAB:s stålverk i Oxelösund som det första fossilfria stålet har tillverkats. Det har gjorts med järn som tillverkats med Hybrittekniken, där 100 procent vätgas används i stället för kol och koks.
– Vi tar nu ett mycket viktigt steg i ambitionen att producera fossilfritt stål. Det här är ett viktigt steg i en helt fossilfri värdekedja, säger Martin Lindqvist, vd SSAB.
I och med denna provleverans blir SSAB först i världen med att färdigställa fossilfritt stål för leverans till kund. Målet är att 2026 kunna leverera fossilfritt stål till marknaden.
– Det har gjort en hel del försök i laboratorieskala men nu är det första gången i Hybritinitiativet vi lyckats producera på det här sättet i en anläggning som är skräddarsydd för den här forskningen. Vi har visat att av den här järnsvampen som inte innehåller något kol alls går att framställa säljprodukter av hög kvalité, säger Martin Pei, teknisk direktör SSAB.
Det är genom Hybrit, som gemensamt ägs av SSAB, LKAB och Vattenfall, som man utvecklat en teknik för fossilfri järn- och stålframställning. I Hybrits pilotanläggning i Luleå kunde man i juni i år producera den första vätgasproducerade järnsvampen som använts till att producera det första stålet.
SSAB:s vd Martin Lindqvist efterlyste av regeringen att de ska arbeta för att få till stånd snabbare tillståndsprocesser då utvecklingen i industrialiseringen har gått snabbare än planerat.
– Jag tror det kommer att gå snabbare. Vi har en del problem som vi jobbar med. En av utmaningarna är eltillförseln och där ligger ett förslag på riksdagens bord om att skynda på processerna. Vi jobbar med de myndigheter som hanterar dem så att de lämnar tydliga besked och att dra ner på byråkratin, men inte dra ner på kraven. Parallellt tittar vi över ett antal lagar, Miljöbalken och vi tittar över minerallag och annat för att få fram nya regelverk, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).
I ett senare steg kommer SSAB i Luleå att börja producera fossilfritt stål.
– Vi har en plan när omställningen ska vara helt genomförd i hela SSAB. Den planen lades upp när det fanns en del osäkerhetsfaktorer om hur vi skulle nå dit vi är idag. Nu finns det anledning att titta över den och se på de möjligheter att snabba på den planen. Det är ett arbete som pågår men någon tidpunkt kan jag inte nämna, säger Martin Lindqvist, vd för SSAB.