SSAB i Oxelösund berättar i ett pressmeddelande att arbetsplatsen kommer att gå in i ett mångmiljonprojekt tillsammans med forskningsinstitutet TFK och Kalmar, en del av Cargotec. Tanken är att utveckla och testa koldioxidfria interna transporter som drivs av vätgas och bränslesceller.
– Det här är ett mycket bra projekt för SSAB i Oxelösund, där vi här och nu konkret kan utreda möjligheterna för att minska vårt fossilberoende. Förutom att vi helt byter bränsle får vi på köpet en bättre maskin, säger Jacob Sandberg, SSAB:s platschef i Oxelösund.
Totalt används ett 50-tal olika fordon inom interna transporter i Oxelösund. Där används i dag främst fossila bränslen som energikällor.
Projektet pågår under 2017 och 2018. Det är en 14 ton tung gaffeltruck som blir försökskanin. Den kommer att förses med bränsleceller och drivas av vätgas. Den kommer att testas dygnet runt i cirka ett halvår.
– Kalmars strategi är att vara en ledande leverantör av hållbara lösningar för tung materialhanteringsutrustning och detta initiativ visar vårt mål att samarbeta med de ledande aktörerna. Den nya maskinen vi utvecklar kommer att stödja SSAB i omställningen till en mer hållbar verksamhet, säger Thomas Malmborg, Vice President, Gaffeltruckar Kalmar.
Projektet har en budget på över 10 miljoner kronor. Energimyndigheten, SSAB och Kalmar betalar för kalaset.
På onsdagsförmiddagen håller SSAB en pressträff. Mer information kommer efter den.