Visserligen utgör interna transporter med truckar och tunga maskiner endast ett par procent av ståljättens totala utsläpp i Oxelösund. Samtidigt kör företagets femtio fordon totalt 1 500 mil i veckan för att flytta runt allt från malm, kol, flytande järn och färdiga plåtar. På ett år kommer dessa transportutsläpp upp i över 200 000 ton koldioxid per år.
Nu tas första steget mot att omvandla denna siffra till noll, för att minska företagets negativa avtryck på miljön, om än med små steg framåt.
– Vi vill ligga steget före och jobbar med ständiga förbättringar. Det här är ett steg ditåt, säger Göran Hård, chef för interna transporter på SSAB och initiativtagare till projektet.
Genom ett projekt tillsammans med forskningsinstitutet TFK och lasthanteringsföretaget Kalmar ska fordonsmotorerna nämligen bytas ut till vätgasdrivna bränsleceller. Istället för smutsiga utsläpp blir restprodukten rent vatten.
Den första prototypen ska byggas till en gaffeltruck med 14 tons lyftkapacitet och kommer att testas under 2017 och 2018. Därefter dröjer det ytterligare några år innan hela fordonsflottan kan bli helt fossilfri.
Liknande projekt finns redan i mindre utsträckning. För Kalmar blir den stora utmaningen att bygga utrustningen i så pass stor kvantitet.
Stålindustrin är en av de branscher som släpper ut mest växthusgaser i Sverige. Bara på SSAB:s anläggning i Oxelösund uppgår utsläppen till två miljoner ton per år, framför allt på grund av att tillverkningsprocessen kräver kolanvändning.
Sammantaget räknar ståljätten med att minska sina koldioxidutsläpp från tunga transporter på SSAB:s område i Oxelösund med 80 procent, jämfört med utsläppen från dagens förbrukning på 1 000 kubikmeter diesel per år.
– Vi jobbar systematiskt med de utsläppsställen som vi har, säger Jacob Sandberg, SSAB:s platschef i Oxelösund.
Projektet har en budget på över 10 miljoner kronor och finansieras av Energimyndigheten, SSAB och Kalmar.