Stort engagemang för Oxelösunds Facebooksida

Oxelösunds kommun är enligt en rapport från marknadsföringsföretaget Kreafon en av de bästa kommunerna i landet när det handlar om invånarengagemang för kommunens Facebooksida.

OXELÖSUND2014-03-19 16:43

Enligt rapporten "Kommunen på Facebook", som publiceras i dag, torsdag, har Oxelösunds kommun i relation till invånarantalet det fjärde bästa engagemanget för sin Facebooksida. Toppar den listan gör Jokkmokks kommun.

Charlotte Johansson, kommunchef i Oxelösund, är glad över kommunens placering på listan och menar att den är ett resultat av en konsekvent satsning på kommunens närvaro på Facebook.

– Vi har haft vår Facebooksida i ungefär två och ett halvt år. Vi började lite försiktigt med att sätta ljus på näringslivsfrågor och sedan har vi jobbat vidare därifrån, säger Charlotte Johansson.

Charlotte Johansson berättar att en kommunikatör i kommunen, Ylva Sanfridsson, har huvudansvaret för kommunens Facebooksida. Till sin hjälp har hon ett informationsnätverk med en representant från varje förvaltning, som träffas varje vecka. Personerna i nätverket jobbar med att hålla Facebooksidan levande genom att, exempelvis, skriva inlägg om aktuella händelser och svara på frågor från medborgarna.

Anders Carlsson, kommunikationskonsult på Kreafon, berättar att det här är andra året företaget sammanställt rapporten Kommunen på Facebook. Rapporten mäter popularitet, medborgarkontakt och engagemang för kommunernas Facebooksidor.

I den rankning där Oxelösund blev fjärde bästa kommun i landet, kallad Engagemang efter invånarantal, har Kreafon tittat på hur många Facebookanvändare som under mätperioden nämnt kommunens hemsida, länkat till den, taggat en bild på sidan eller på något annat sätt använt sidan.

Oxelösunds kommun har 467 gillare på sin Facebooksida. I mindre omfattning finns kommunen även på Twitter och Instagram.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om