När Affärsliv träffar Susann Borg håller hon på att tillsammans med några kollegor sätta upp julbelysningen vid entrén till campingen som är öppen året runt. Under vinterhalvåret erbjuder campingen bland annat matresor där gästerna får uppleva mat från olika världsdelar.
– Sedan blir det julbord för våra gäster som kommer med sina ekipage och bor här och har det gött, säger Susann.
Hon kan se tillbaka på en sommar som har varit bra besöksmässigt med uppåt 500 gäster per dygn. En höjdpunkt var Diggiloos konsert på campingens gräsmatta bredvid den stora sandstranden.
– Det var så roligt. De hade byggt upp en fantastisk scen mot vattnet. De kommer ju tillbaka också. Jogersö är på gång igen som konsertplats, säger Susann.
Campingens bangolf slog rekord i somras med över 6 000 spelande.
I campingens reception servar Susanns son Jimmy Lilja Borg en grupp på 47 unga innebandyspelare från Norrbotten som är i färd med att städa ur sina campingstugor och checka ut.
För närvarande pågår planeringen inför nästa vår och sommar.
– Vi renoverar och fräschar upp. Om vi gör allt rätt nu så rullar allt nästan av sig självt under högsäsong, säger Jimmy och fortsätter:
– På sommaren står Jogersö sig starkt, men under lågsäsong måste vi marknadsföra oss mer för att folk ska hitta hit. Vi går mer mot att vara en aktivitetsö, bland annat tack vare Upzones höghöjdsbana.
Förutom Upzone är restaurang Nya Källan och Kajak och fritid viktiga aktörer som campingen samarbetar med för att liva upp på Jogersö.
– Vi vill ha mer paketlösningar. Vi vill ha en levande ö som är öppen för både turister och lokala Oxelösundare och Nyköpingsbor, säger Jimmy.
Det finns även utmaningar, till exempel i form av att det blir brist på parkering i samband med de populära bakluckeloppisarna på sommaren. Många besökare parkerar fel på Jogersövägen och en hållbar lösning måste till.
Jogersö camping är ett riktigt familjeföretag. Susanns make Anders sköter den dagliga bokföringen med dagskassor och kontering. Deras dotter Sanna Lindqvist har huvudansvaret för administrationen med till exempel löner och myndighetskontakter. Susanns bror Johan Falk är snickare och alltiallo. Han har stått för en stor del av byggnationen på campingen. Susann själv fortsätter alltjämt att hyra campingen och är ytterst ansvarig för verksamheten. Hon fokuserar bland annat på marknadsföring och nätverkande, men gör även andra saker som till exempel att klippa gräset. Sonen Jimmy menar att det kan innebära vissa utmaningar att jobba i ett familjeföretag.
– Det är lite som när man ska ha en familjemiddag. Alla kanske har en åsikt, man vill åt olika håll och ändå ska man besluta. Någon måste oftast kompromissa lite i en relation. Man kanske inte får exakt det man vill, men oftast blir det rätt bra ändå.
Campingen har 138 platser och 11 campingstugor. På sommaren jobbar cirka 15 personer på campingen och under lågsäsong cirka fem.
– 2012 satte vi och kommunen nya gemensamma mål, att bli en 4-stjärnig camping och att nå 50 000 gästnätter. Tillsammans med kommunen har vi egentligen gjort om allting här. Vi hade en lista på ungefär 25 olika saker att göra. Det var alltifrån att asfaltera och måla till blommor och nya elstolpar.
Den sista pusselbiten som kom på plats var det nya servicehuset med wc, dusch, kök, disk och bibliotek. Susann berättar att det var nervöst när inspektören förra sommaren kom för att granska om campingen var värd fyra stjärnor.
– Han var stoneface. Han gick bredvid mig med protokollet och visade ingenting.
När Susann efter inspektionen fick beskedet att campingen blivit 4-stjärnig vågade hon först nästan inte tro att det var sant.
– Jag frågade honom direkt: 'Är det sant?' Jag trodde det inte, men han sa 'ja'.
Den nyvunna statusen firades med en personalfest i Susann och Anders trädgård i Mastvägsområdet.
Susann har under de 17 år som hon drivit campingen långsamt utvecklat den till en framgångsrik verksamhet. Antalet gästnätter har ökat från 19 000 per år till nästan 60 000. Framgångsreceptet har varit att lyssna noga på gästernas synpunkter och önskemål. Om det till exempel kommer klagomål på något flera gånger är det viktigt att vidta åtgärder. En annan framgångsfaktor är de korta beslutsvägarna i det lilla familjeföretaget.
Redan innan Susann 2004 tog över campingen var hon verksam som företagare på Jogersö. 1997 började hon och en kompanjon erbjuda meditation och seanser i Havets källa.
– Det är fantastiskt att ha fått vara med på den här andliga resan från att det bara var en handfull deltagare till att det efter ett och ett halvt år var knökfullt på seanserna och meditationerna. Det är samma med besöksnäringen. När vi startade var det ingen som pratade om turism. I dag har det stuckit iväg helt. Det är rätt så häftigt att ha fått vara med på två såna resor.
Innan Susann startade eget hade hon haft ett fast jobb på badhuset i Oxelösund i hela 19 år. Som barn tävlade hon i simning innan hon så småningom fick jobbet på badhuset. Hon hade slutat skolan efter nian och jobbat som barnflicka. Hon trivdes med jobbet på badhuset som bland annat innebar att lära barn att simma. Samtidigt kände hon att det var något som fattades.
– Vi behöver inte bara fysisk träning. Vi behöver lite själsligt också. Så föddes tanken att 'nu vill jag köra eget'.
– Jag har alltid varit intresserad av det inre måendet. Jag gick min första yoga-kurs när jag var 17 år.
Susann märkte snabbt att hon trivdes med att vara sin egen.
– För kommunen är det en process med beslut, men när jag var själv upptäckte jag att jag bara behövde fråga mig själv. Jag kunde prova saker. Gick det inte så gick det inte. Det passade liksom min mentalitet. Det ska gå snabbt från beslut till handling.
När hon sa upp sig undrade personalchefen om hon verkligen var säker på om hon skulle avsluta sin fasta anställning.
– Ja, men herregud, vad visste jag när jag kastade mig ut i det här? Inte mycket. Det har varit halvturbulent många gånger. Huset brann ner och vi fick starta om igen. Saker har hänt på vägen som har lett oss hit. Det kanske inte är spikrakt, men vad jag har lärt mig på vägen är att ha bra och lojala människor omkring mig. Jag kan inte göra det här själv utan vi behöver vara en hel hoper människor som befinner sig på olika ställen i livet.
Susann tycker att det är viktigt att vara ödmjuk.
– Nu har jag sett på Facebook att det händer rätt mycket i Oxelösund och Nyköping med vandalisering och så vidare. Jag känner att vi behöver bemöta varandra med mer ödmjukhet både som företagare och medmänniskor. Att man inte har så mycket fördomar utan är mer inlyssnande.