– Vi har haft ganska liten påverkan från containerbristen i världen, då vi inte är en stor containerhamn. Vi ser dock en obalans i containerflödena för SSAB:s del. De har svårt att få tag på containrar för sina flöden ut från Oxelösund, säger Douglas Heilborn, som är vd för Oxelösunds hamn.
Nyligen publicerade tidningen en artikel om en pågående transportkris för sjöfarten. Coronapandemins effekter påverkar fortfarande och bland annat fattas det allt från terminalarbetare till tullare – och containrar i flera av de stora världshamnarna. Bland annat har priset för att frakta ut en container från Shanghai eller Taiwan fyrdubblats till 8 000 dollar.
Här ser det dock betydligt bättre ut i Oxelösund enligt Heilborn.
– Första, andra och tredje vågen av coronapandemin påverkade oss med högre sjukfrånvaro, men nu är det mer normalt. Vi har haft mycket att göra under våren, det är bra tryck i verksamheten. Samtidigt vet jag att de stora containerhamnarna har haft svårt att få containrar till sig, säger han.
Förklaringen till högtrycket hos hamnen handlar till stor del om att SSAB gått bra. Nyligen släpptes ståltillverkarens andra kvartalsrapport där de redovisade en rekordvinst.
– Det har varit mycket produkter som ska skeppas ut. Det märks även hos oss att stålindustrin går bra. Samtidigt märker vi att industrin i världen kickar igång igen, säger Heilborn.