I stekande sol möter SN Kustbevakningen i Oxelösund för att följa upp hur veckans extra kontroller har gått. Mellan 18- 24 juli har Kustbevakningen fler kontroller gällande fart och sjöfylleri på sjön. Samtidigt arbetar de som vanligt med miljöarbeten och oljeutsläpp från olika båtar.
– På sommaren är sjötrafik i fokus, men folk sköter sig bra, säger Henrik Lundh, stationschef i Oxelösund.
I veckan har det inte varit någon anmärkning angående sjöfylleri och de har endast skrivit en ordningsbot för fortkörning. Vanligtvis mäts båtarnas hastighet med en laserstråle för att det ska vara försvarbart att ge en bot. När Kustbevakningen endast ser någon köra för fort får trafikanterna en tillsägelse. Men jämfört med tidigare år är skillnaden på kontrollerna markant.
– Sedan 2010 så har antalet anmälda brott halverats, säger Henrik Lundh.
Kustbevakningen utför kontroller hela tiden, men under sommaren görs fler kontroller eftersom det är fler som tar sig ut på sjön. Under veckan har de gjort cirka 50 kontroller och en bot har delats ut.
– De har skött sig bra, inget utöver det normala har inträffat, säger Tomas Nordlinder, befälhavare.
Helt plötsligt får kustbevakningen ett larm om ett oljeutsläpp från en fritidsbåt. Sophie Widén, Tomas Nordlinder och Bo Åkerström är snabba och åker iväg med ribbåten. De ska se till så att oljan inte sprider sig. Oljan ska sugas upp med hjälp av en absorptionslänsa som de har med sig. Kustbevakningen har nämligen ett utredningsansvar att fullfölja när det gäller miljö eller om någon båt går på grund.
– Ledningscentralen i Stockholm rekommenderar var vi ska åka, vilket beror på vad som händer i skärgården, säger Henrik Lundh.