Tummen ner för persontågtrafik

En miljöpartistisk motion om att återuppta persontågtrafik på TGOJ-banan till och från Oxelösund får tummen ner av kommunstyrelsen, med motiveringen att kommunens investeringskostnad i ny perrong och ett nytt spår på bangården skulle bli för hög.

OXELÖSUND2015-02-09 06:20

Motionen om att åter börja köra persontåg på TGOJ-banan skrevs av miljöpartisterna Björn Johansson och Gunnar Söderberg i september 2013. I motionen föreslog MP-duon att kommunen skulle avsätta maximalt sju miljoner kronor i investeringsbudgeten för 2016 för att kunna bygga en ny perrong för persontågtrafiken och att kommunen aktivt skulle börja arbeta med andra parter för att få i gång en trafik med persontåg på TGOJ-banan. De båda miljöpartisterna menade i motionen också att målsättningen borde vara att persontågtrafiken skulle komma i gång under 2017.

Björn Johansson och Gunnar Söderberg listar i motionen också ett antal positiva effekter som de menar kommer att komma Oxelösund till del om persontågtrafiken på TGOJ-banan återupptas. Bland annat i fråga om arbetsmarknad, inflyttning och besöksnäring.

Kommunstyrelsens arbetsutskott hade motionen uppe för behandling i mars 2014, men återremitterade den då för att få ett bättre beslutsunderlag. Trafikverket ombads att utreda kostnaderna för en ny perrong i Oxelösund och redovisade i en rapport i september 2014 en beräknad totalkostnad på cirka 36 miljoner kronor. Den kostnaden täcker en ny perrong plus ett nytt spår på 600 meter fram till perrongen. Det nya spåret bedömer Trafikverket som en nödvändighet för att inte störa den gods- och malmtrafik som passerar bangården i Oxelösund.

Trafikverket anger osäkerheten i utredningen om en ny persontågperrong i Oxelösund till plus – minus tio procent.

Sista ordet om motionen om persontågtrafik på TGOJ-banan har kommunfullmäktige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om