Kundrelationerna är livsviktiga för SSAB. På eventet Swedish Steel Prize, som anordnas i Stockholm på torsdagen, delas det ut ett pris till någon som använt stål på ett innovativt sätt. Men redan på onsdagen passade många av företagets kunder på att besöka stålverket i Oxelösund.
– Det handlar om att bygga relationer och prata om vad vi kan göra för skillnad med det höghållfasta stålet, säger Johan Wiig, platschef i Oxelösund.
Skillnaden kan vara att sätta stål i en produkt där man använt ett annat material tidigare, eller att använda stålet på ett smartare sätt än innan.
– Vi vill inte bara sälja en plåt och sen släppa kunden. Vi vill att de ska använda den på bästa sätt, säger Wiig.
I den nya organisationen som bildades när SSAB slogs ihop med Ruukki är han också ansvarig för produktutvecklingen i Oxelösund. En nisch som han tror har särskilt stor potential är verktygsstålet Toolox, där man bland annat jobbar på att ta fram runda stänger.
Kunderna som kom till Oxelösund fick bland annat se hur plåtarna kvalitetstestas med ultraljud och granskas av tränade ögon. Särskilt skarp blick har Katarina Forsberg, som har 15 års erfarenhet i ryggen. Hon visade skrapmärken och flagor som ser harmlösa ut, men kan innebära att en hel plåt spricker.
– Jag kan fortfarande bli osäker i bland. Vissa kunder är känsligare än andra, så i bland ringer vi upp och kollar direkt med dem, berättar hon.
Italienska Mauricio Fidag var en av de inbjudna. Hans företag använder SSAB:s stål i sin byggverksamhet.
– I Italien är de kända för att hålla hög kvalitet, säger han och berättar att krisen från 2009 nu börjar falla i glömska, även om marknaden inte riktigt tagit fart.
Är det stora intresset ett tecken på att det börjar vända för stålbranschen?
– Nej det skulle jag inte säga, i generella drag är osäkerheten lika stor i dag, säger Johan Wiig.