– Våra medlemmar kommer inte att befatta oss med ryska fartyg eller gods som kommer från Ryssland, säger Erik Helgeson som är vice förbundsordförande i Svenska hamnarbetareförbundet.
Under torsdagsförmiddagen meddelade Svenska hamnarbetareförbundet att de varslar om blockad av ryskt gods och ryska fartyg i svenska hamnar.
"Stridsåtgärderna innebär att allt lossnings- och lastningsarbete, bogsering och förtöjning av utpekade fartyg försätts i blockad i svenska hamnar", skriver fackförbundet på sociala medier.
Hamnarbetareförbundet är en relativt liten fackförening i Oxelösunds hamn, där de flesta är anslutna till Transportarbetareförbundet, men Helgeson menar att det kan beröra även andra som arbetar i svenska hamnar.
– Det finns juridisk möjlighet för hamnarbetare som inte är anslutna till oss att vägra utföra de här arbetsuppgifterna. Juridiskt är det så, men rent moraliskt anser jag dock att det är ett av de grövre brotten att bryta ett annat fackförbunds stridsåtgärder.
"Handeln med den ryska staten och allierade privata företag riskerar att finansiera den pågående invasionen. Det är inget abstrakt problem för våra medlemmar, utan känns in på bara huden om hamnarbetsgivare ålägger oss att hantera exempelvis rysk olja, massaved eller aluminium under ett 8-, 10- eller 12-timmarsskift", skriver Hamnarbetareförbundets förbundsordförande Martin Berg i ett pressmeddelande.
Oxelösunds hamns vd Douglas Heilborn tror inte att beskedet kommer att påverka verksamheten i Oxelösund så mycket.
– De är en väldigt liten fackförening hos oss. Jag kan inte tänka mig att de kan sätta hela hamnen i blockad, säger han.
Att neka ryska fartyg att lägga till i hamnen är dock inte något som enbart Hamnarbetareförbundet driver.
– Vi vill i slutänden uppnå samma sak, det vill säga stopp för trafik till och från Ryssland. För att göra det, och uppnå stor effekt, så är det gemensamma regler för hela EU som gäller. Sveriges hamnar, och fackförbunden, har uppvaktat regeringen och vi vet att beslut kan fattas av ministerrådet enligt den resolution som passerat parlamentet, säger Heilborn.
EU-parlamentet röstade nyligen för ett stopp, men det är slutligen EU:s ministerråd som bestämmer.
Tidningen har tidigare skrivit om att ryska fartyg och ryskt gods utgör en relativt liten andel i Oxelösunds hamn.