År 2018 var 87 procent nöjda med hemtjänsten i kommunen medan motsvarande siffra nu är 71 procent, visar en undersökning från Socialtjänsten.
– Min bild av hemtjänsten är att den är nästintill katastrof. Det är definitivt ingen bra situation, säger Mayvor Lundberg, ordförande för pensionärsorganisationen PRO i Oxelösund.
Hon möter många hemtjänstbrukare via vänner och genom PRO.
– Det här är en ledningsfråga. Personalen får inte det stöd som behövs för att kunna utföra sina arbetsuppgifter på rätt sätt. De behöver få en ordentlig introduktion och mer tid, säger Mayvor Lundberg.
Hon säger att även personalen på golvet har ett ansvar att vården utförs på rätt sätt, men menar att det till syvende och sist är arbetsgivarens uppgift.
I Sörmland toppar Oxelösund listan som den kommun där störst andel är missnöjda med hemtjänsten och där ökningen varit som störst sedan 2018. Oxelösund avviker från övriga landet där andelen nöjda hemtjänstbrukare i år ligger på 86 procent. 2018 låg kommunen i linje med rikssnittet på 88 procent.
– Den är skit, ingenting fungerar. Brukarna får inte den hjälp de behöver för det fattas personal, säger en kvinna som har arbetat sex år inom Oxelösunds hemtjänst men nu slutat på grund av arbetsbelastningen.
2021 träffade en hemtjänstbrukare i Oxelösund i snitt 24 olika personer från personalen under 14 dagar, enligt statistik från Kolada, en databas för kommuner och regioner. Det var den högsta siffran i Sverige.
– Det är nya ansikten var och varannan dag. Man vet inte vad det är för människor som kommer. Då kan man behöva dirigera dem i vad de ska göra, säger Ulla Björklund, 92 år, som har haft hemtjänst i ett halvår.
Hon är tacksam att hon kan få hjälp men ser även brister. Hon hade önskat att personalen hade mer tid för promenader och utomhusvistelse.
– Jag har inte varit på PRO sedan i julas. Jag hade velat att de kunde följa med mig så att jag får gå på bingo eller spela kort på PRO. Men man kan inte få allt, säger hon.
Hösten 2021 genomfördes en omorganisation inom hemtjänsten i kommunen. Fem personalgrupper blev två i syfte att enklare kunna schemalägga personal och öka tiden med brukare. Det var också ett resultat av att hemtjänsten i Oxelösund var dyrare än i andra liknande kommuner. Detta var ett sätt att spara pengar.
– Efter det har det bara blivit sämre. Det finns ingen kontinuitet i personalen, det kommer olika personer hela tiden, säger den kvinna som nu har slutat i hemtjänsten.
Hon tycker att man behöver göra jobbet mer attraktivt med högre lön och bättre arbetstider, bland annat genom att slopa delade turer. För den personal som inte har svenska som modersmål är det viktigt med språkundervisning för att undvika missförstånd, menar hon.
Linus Fogel (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Oxelösund, säger att de haft problem med hög sjukfrånvaro de senaste åren, inte minst under pandemin. Omorganisationen 2021 är en del i arbetet att förbättra hemtjänsten men Fogel menar att det kan ta tid att se effekterna.
– Jag har full respekt för de som tycker det är tufft. I och med omorganisationen fick vi större arbetsgrupper och då kan vi fördela kompetensen bättre. Vi jobbar med smarta scheman och har lättare att schemalägga personalen så de får mer tid hos brukarna.
Sedan början av 2022 har kommunen också infört språktest för att säkerställa att alla som anställs kan tala och skriva svenska.