"Verka i det tysta fungerar inte längre"

Stolthet, dialog och smart tänkande. Det har gjort Oxelösund till årets raket vad gäller företagsvänlighet, enligt Robert Wessberg, vd på Infotavla och ordförande i marknadsföreningen Mino.

Oxelösund2014-05-06 18:10

– Tidigare var det nästan fult att vara företagare här. I början fick jag höra "Du som driver ett framgångsrikt företag, varför gör du det i Oxelösund?", säger Robert Wessberg.

Men nu har vindarna vänt, tycker han.

– Det är ett jättebra bemötande från kommunen och vi företagare har ett starkt nätverk. Marknadsföring är jätteviktig, tala om att "detta gör vi". Att verka i det tysta fungerar inte längre.

Robert Wessberg menar att både kommunen och företagen måste vara bra på att kommunicera internt och externt om vad de är stolta över. Kommunen borde stå för motorn i företagsklimatet och ordna träffar, precis som de gör sedan en tid.

2012 antogs ett näringslivsprogram som både kommunen själv och Svenskt Näringsliv ser som anledningen till den imponerande klättringen.

Catharina Fredriksson (S), kommunstyrelsens ordförande, gläds över siffrorna:

– Går det bra för företagen går det också bra för kommunen. Nu måste vi hålla i och fortsätta på den inslagna vägen.

*Kan det vara så att kommunen tidigare förlitat sig för mycket på SSAB och inte gett småföretagare så stor uppmärksamhet?

– Så kan det absolut vara. Den har inte behövt engagera sig så mycket i de mindre företagen, säger Olle Nylund på Svenskt Näringsliv.

Han uppmanar kommunerna att se över den egna organisationen. Korta handläggningstiderna och utbilda tjänstemännen. Att ha en bra dialog med företagarna är första steget, sedan måste man hålla det man lovar, annars är det risk för att kommunen halkar ner snabbt igen. I förlängningen är det viktigt att se på utbildningsfrågor också, men där kan det vara mer gynnsamt att samarbeta med grannkommuner.

– Strängnäs tar ett spännande grepp. De har ett 80-punktsprogram på hemsidan och sätter väldigt mycket press på sig själva. Antingen blir det succé eller totalt motsatt effekt, säger Olle Nylund.

Nyköping, som tappar 13 placeringar i rankningen, har troligen inte gjort något fel, enligt honom. Förändringen är så liten att det kan förklaras med att några företag tycker som förra året men inte minns vad de satte för betyg då.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om