Den detaljplaneprocess som rullat under 2014 kom till efter en begäran av Peab bostad AB som vill bygga två punkthus, minst 20 våningar höga, som är tänkta att tillsammans rymma cirka 130 lägenheter på Villabacken i centrala Oxelösund. Villabacken, som till största delen i dag består av naturmark, ligger väster om Oxelösunds centrum och begränsas av växlingsbangården och motorvägen/riksväg 53.
De båda punkthusen planerar Peab bostad AB att bygga i den del av Villabacken som ligger norr om den gång- och cykelväg som förbinder bostadsområdet Dalgången med centrum i Oxelösund.
Miljöpartiet i Oxelösund har lämnat in en rad utvecklade synpunkter på detaljplaneförslaget för Villabacken, som var utställt för granskning under slutet av 2014. Att det ska byggas bostäder på Villabacken har Miljöpartiet i kuststaden inget att invända emot, tvärtom, men förslaget att göra det i form av två höghus får med eftertryck tummen ner.
– Det duger inte med ett stereotypt och otidsenligt höghuskoncept, säger Björn Johansson, Miljöpartiets gruppledare i Oxelösund, som tillsammans med Sandra Landin är den som skrivit MP-yttrandet om Villabacken-planen.
Björn Johansson menar att två höghus på Villabacken är ett stort feltänk. Höga hus tenderar att skapa besvärliga vindförhållanden även på marknivån, vilket skulle kunna resultera i en ogästvänlig miljö kring, exempelvis, lekplatser och grillplatser kring husen. Man måste också beakta skuggeffekter från så höga hus, tillägger han.
– Vi föreslår i stället flera hus, maximalt åtta våningar höga, klimatsmarta, byggda i trä och med som kan ge riktig kvartersbildning, säger Björn Johansson.
Sandra Landin betonar att MP:s förslag för Villabacken-bebyggelsen med lägre hus inte innebär färre lägenheter.
– Vi "lägger ner" husen i stället och utnyttjar mer av området. Då blir det också mycket lättare att exploatera området, man kan bygga ut i etapper allt eftersom det finns intresse för bostäderna där, säger hon.
Bygger man fler och lägre hus blir det också lättare att blanda olika upplåtelseformer för bostäderna, exempelvis bostads- och hyresrätter, tillägger Björn Johansson.
Björn Johansson betonar också att fler hus i kvartersform på Villabacken bättre skulle fungera som en ny stadsdel i Oxelösund.
– Då skulle man få en starkare sammanbindande effekt mellan de delar som idag delas av motorvägen, säger han.