– Ylva Eriksson, Breviksskolan, svarar den nyblivna rektorn för Oxelöskolan, innan hon kommer på sig själv.
Hon har precis avslutat sin tjänst på Breviksskolan och börjat sitt nya arbete. Den gamla vanan sitter i. Oxelöskolan är fortfarande under uppbyggnad och de första eleverna kommer inte förrän till höstterminen, men nu drar mycket av arbetet med att förbereda inför skolstarten igång på allvar.
– Det är mycket praktiskt just nu. Möbler som ska flyttas från Brevik och D-skolan till Oxelöskolan och mycket som ska köpas nytt. Det är små beslut kring bygget och sedan börjar planeringen tillsammans med personalen senare i vår. Hur vi faktiskt ska jobba. Det blir en chans att ta med allt som fungerar bra och samtidigt kunna nystarta med det vi vill utveckla, säger Eriksson.
– Skolan får en estetisk inriktning, som jag tänker mig ska genomsyra den dagliga undervisningen, men jag har inte hunnit prata igenom allt det med resten av personalen än, fortsätter hon.
I den nya skolorganisation som håller på att sjösättas kommer det på sikt bara att finnas tre skolor i Oxelösund, alla med en egen profil. Det blir estetisk inriktning på Oxelöskolan, idrott och hälsa på Ramdalsskolan samt natur- och miljöinriktning på Peterslundsskolan.
En annan sak hon vill ska genomsyra undervisningen på den nya skolan är att den ska vara ämnesintegrerad.
– Det kan exempelvis handla om att jobba med en tidslinje kring en period i historien. Där går det att väva in hur samhällena såg ut, vilka naturvetenskapliga upptäckter som gjordes och vilka språk som användes, säger Eriksson.
Hon har tidigare arbetat som lärare i två andra sörmländska kommuner, Gnesta och Flen. I den senare har hon också varit rektor i fyra år.
Det blir ett stort åldersspann på Oxelöskolan, från förskoleklass till årskurs 9.
– Jag har erfarenhet av det tidigare och det kan bli bra trygghetsmässigt, men det kommer inte av sig självt. Det gäller att medvetet blanda eleverna så att de små barnen inte undviker vissa delar av skolan utan upptäcker att de stora är snälla. De äldre kan också bli lugna och omhändertagande när de får umgås med yngre elever, säger Eriksson.
– Ett sätt att blanda åldrarna kan vara att de större barnen hälsar på de yngre och läser högt ur berättelser som de skrivit själva. Den estetiska inriktningen ger också möjligheter till samspel mellan olika åldrar.