Det var efter att flera låntagare på Stockholms bibliotek blivit kontaktade via telefon eller mejl, där de ombads att uppge sina personuppgifter med koder eller Bank-id, som biblioteken började agera.
På Koordinatens Facebooksida står det: "Vi på Oxelösunds bibliotek ber aldrig om din personliga information som koder, Bank-id eller liknande. Skicka gärna vidare eller berätta för någon som du vet är låntagare på biblioteket i Oxelösund! Logga inte in med Bank-id på någon annans uppmaning. Våga lägg på luren och polisanmäl direkt!"
Samma sak gäller i Gnesta, där biblioteket varnar för bedrägeri på Gnesta kommuns hemsida. Där gäller varningen att bedragarna har försökt använda sig av funktionen "Har du glömt PIN-koden?". Bedragarna har då utnyttjat den funktionen i olika kommuners bibliotekstjänster för att komma i kontakt med låntagarna. De utger sig för att vara biblioteksanställda för att sedan komma åt låntagarnas bank- och personuppgifter.
Gnesta bibliotek har inte fått några uppgifter att någon låntagare hos dem har blivit drabbad, men de uppmanar till försiktighet. Det är ett större bedrägeri som drabbat många bibliotek i Sverige.
Ett bibliotek tar aldrig kontakt med en person och ber om att få personuppgifter. Blir du kontaktad så ska du lägga på luren och anmäla till polisen eller ta kontakt med biblioteket.