Semestersäsongen börjar närma sig och i turismnäringen planeras det för fullt inför sommarens aktiviteter. Bland annat ska turistbyråernas hyllor fyllas av nya broschyrer, kartor och informationsmaterial.
Det skulle underlätta för turisterna och vara en vinst för miljön samtidigt som företagen slipper dubbla annonskostnader, en tung utgift särskilt för mindre företag. Därför såg aktörerna i Visit Nyköping Oxelösund fram emot säsongen 2016, som de trodde skulle bli året då Nyköping och Oxelösund fick en gemensam turistbroschyr. Förslaget en gemensam turistregion fick nämligen ett starkt politiskt stöd, när branschorganisationen samlade politikerna från de båda kommunerna till ett möte våren 2014.
Inför årets säsong kom i stället en kalldusch. Kommunerna fortsätter att ta fram separata broschyrer även framöver.
Per Rödseth från Visit Nyköping Oxelösund är museichef på Femörefortet, ett populärt utflyktsmål vid skärgårdsklipporna i Oxelösund. Han menar att politikerna var eniga om att det skulle bli ett gemensamt turistmaterial och är besviken.
– Turistmaterialet börjar tas fram på hösten, men Nyköpings kommun hade ett tvåårsavtal, så då var sommaren 2015 körd. Därför hoppades vi på gemensamt material till 2016 men nu kör Nyköping sitt eget material ändå.
– Gemensamma broschyrer skulle vara bättre både för turister som inte vet att det är en kommungräns emellan och för oss. Vi som aktörer måste betala dubbla annonser. Dessutom blir det en miljövinst att slippa trycka upp dubbla uppsättningar, säger Rödseth.
Han frågar sig varför politikerna inte står fast vid vad de lovade på mötet för två år sedan.
Patrik Renfors (V), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden i Oxelösunds kommun som var med vid mötet för två år sedan upplever inte att de bryter några löften.
– Visst kan vi göra mer gemensamt, men risken är att Oxelösund försvinner på en stor karta. Vi har valt den här vägen att profilera kommunerna separat och samarbetar även med Visit Sörmland.
Har ni brutit några löften?
– Nej, men det görs digitalt och på ett annat sätt. Det går att utveckla mer och försöka hitta paketlösningar, men risken är också att de små företagen försvinner i ett stort övergripande tryckt material.
I ett brev från Visit Nyköping Oxelösund till Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, som också var med på mötet kräver organisationen att frågan blir ordentligt utredd och löst till 2017 års turistsäsong. I sitt svar skriver Urban Granström att Nyköpings turistbyrå lyfter fram Oxelösund och hänvisar bland annat till den digitala Nyköpingsguiden, där även Oxelösundsaktörer kan synas.
– Eftersom behovet av gemensam turistinformation enligt vad vi kan se är tillgodosett (...), anser vi inte att det finns anledning att göra ytterligare satsningar, skriver Granström.
Visit Nyköping Oxelösund är inte nöjda med svaret.
– Det är inte bara vi i Oxelösund som driver frågan. Den är lika aktuell för turistaktörerna i Nyköping. Tiotusentals kronor är inte oväsentligt för oss. För småföretagen är det en betydande del av annonsbudgeten, säger Rödseth.
– Visst, det är ett fritt val att annonsera, men man vill ju vara med i båda.