Så minns arbetarna den tragiska olyckan

I förhör med polisen berättar hamnarbetarna hur de försökte hjälpa sin livlöse kollega ur ett syrefattigt utrymme.

Spiraltrappan där en hamnarbetare påträffades livlös. På bilden syns personens hjälm och kommunikationsradio.

Spiraltrappan där en hamnarbetare påträffades livlös. På bilden syns personens hjälm och kommunikationsradio.

Foto: Polisen

Oxelösunds kommun2019-12-23 16:11

Vid 22-tiden den 16 mars 2018 skedde en olycka på kolbåten Declan Duff i Oxelösunds hamn. En arbetare omkom, då han fick syrebrist i ett inkapslat utrymme på fartyget och en medarbetare blev medvetslös.

Den 19 december i år lämnade åklagare Jan Olov Andersson in en stämningsansökan mot två chefer vid Oxelösunds hamn, för grovt vållande till annans död och grovt vållande till kroppsskada.

– Jag har konstaterat är att de bakomliggande orsakerna för dödsfallet död och den medvetslöse arbetaren är att det har funnits brister i arbetsmiljön och det fanns skyddsåtgärder som skulle tas vid, berättade Andersson för tidningen förra veckan

Tidningen har tagit del av förundersökningen till olyckan, där hamnarbetarna själva berättar om vad som hände på Declan Duff. 

Den numera omkomna mannen skulle börja sitt nattskift med att köra lastmaskinen i det syrefattiga utrymmet på skeppet. En kollega försöker senare att få tag på personen vid lastmaskinen via radio, men får inget svar. Han går bort till rummet och märker då att personen ligger livlös i en trappa. Personen i trappan hade varken gasmätare eller evakueringsmask. 

Han vet att det inkapslade utrymmet på båten är syrefattigt och tillkallar personal via radion. Två går ner för att hjälpa den livlöse personen, men en av dem svimmar. Den medvetslöse personen lyfts ut ur rummet, men den livlöse vid lastmaskinen var betydligt svårare att få upp. 

"Han berättar att han går ner igen efter personen men känner att även han är på väg att svimma så han tar sig upp igen och tillser att få syrgasmask, samt via radion tillkalla ambulans. När syrgasmasken kommer klättrar han ner igen och binder fast ett rep i foten på personen och alla som nu finns på platsen hjälper till att dra upp den livlöse och HLR påbörjas direkt", står det i ett utdrag från ett vittnesförhör. 

I förhöret säger medarbetaren att den livlöse personen tros ha legat i trappan i 10-20 minuter. På olycksplatsen var det förvirrat med både svenska och engelska under räddningsinsatsen och kaptenen med besättning visste inte riktigt vad som hade hänt, uppgav ett annat vittne till polisen. 

Cirka 22:30 var ambulanspersonal på plats och utförde första hjälpen i drygt en halvtimme, innan de kunde få den skadade av fartyget. 

"Ca 23.00 var den skadade av fartyget och alla var chockade", uppgav ett vittne under förhör med polis. 

Karta: Oxelösunds Hamn AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!