Det fattades 35 miljoner kronor för skolan 2020. Utbildningsnämnden har gett sin förvaltning i uppdrag att ta fram ett förslag för en budget i balans och under ett extrainsatt nämndmöte togs en ny budget för 2020-2022.
Som en orsak till kostnadsökningarna jämfört med 2019 anges ett ökat antal anställda i verksamheterna efter den senaste omorganisationen. Tillsammans med de besparingar som påbörjats tidigare så har man nu hittat 20 miljoner kronor. Det innebär dock fortfarande ett underskott på 15,7 miljoner kronor.
– Vi har haft en för stor kostym. På två månader har förvaltningen lyckats hitta 20 miljoner kronor, men det är fortfarande ett minus på 15,7 miljoner kronor. Nu får vi skriva upp till kommunfullmäktige och be om att få bedriva en verksamhet som går med underskott, säger utbildningsnämndens ordförande Britta Bergström (S).
Det är kommunfullmäktige som måste besluta om en ändrad budget för utbildningsnämnden och nästa sammanträde är den 13 maj. Det som skulle varit den 1 april har ställts in.
Pengar ska bland annat hämtas hem genom att ha mindre personal än vad som först var tanken.
"I anpassningarna mot budget i balans finns det inte utrymme för planerade personalökningar utöver budget och inte heller för ett antal helårsbudgeterade visstidsanställningar", står det i förvaltningens tjänsteskrivelse.
"De anpassningar till budget som pågår inom utbildningsförvaltningen resulterar i totalt 28,05 årsarbetare" står det vidare i skrivelsen.
Fullmäktigeledamoten Björn Johansson (MP), pekar på att besparingen skulle märkas genom mindre personal på skolor och förskolor.
– Det här skulle innebära en neddragning med drygt 28 årsarbetande, eller 55 anställda, det är så jag tolkar det, säger han.
Han riktar även kritik mot processen.
– Nu fattades beslutet på en extrainsatt utbildningsnämnd som få kände till i förväg. Samtidigt gör de nya restriktionerna kring coronaviruset att nämndmötet var stängt för åhörare. Vi har ingen plats i utbildningsnämnden och kan inte längre få insyn i det här, säger Johansson.
– Först och främst efterlyser vi en utredning värd namnet om det ska gå att ta ställning till det här i kommunfullmäktige. Det finns ingen konsekvensanalys för vad det här innebär för eleverna. Det är en väldigt enkel lösning att ta den summan som ska sparas och dividera med antalet tjänster och se hur många som måste bort.