"Borde stå på luckan om det finns kvävgas"

Gästarbetaren från Tjeckien svimmade efter två andetag – luften han andades var kvävgas. "Språket är jätteviktigt" säger Arbetsmiljöverket.

Inga varningsskyltar syntes på tanklocket.

Inga varningsskyltar syntes på tanklocket.

Foto: SSAB/Arbetsmiljöverket

Oxelösunds kommun2020-03-05 14:33

En gästarbetare från Tjeckien som var inhyrd via bemanningsföretag under ett reparationsjobb i oktober skadades på SSAB. Det har vi skrivit om i en tidigare artikel. SSAB har anmält olyckan som ett allvarligt tillbud. Ärendet skickades sedan till Arbetsmiljöverket.

En av åtgärderna som företaget beslutat om i samråd med facket är att tydligare skylta för giftiga gaser på området. Ett annat förbättringsområde är att personalen måste kunna kommunicera bättre med varandra. Företaget jobbar på detta, säger Conny Lindgren, huvudskyddsombud på SSAB.

– Inhyrd personal ska vara i huvudsak svensktalande, och i väldigt unika fall engelsktalande, så att det är ett sätt att säkerställa att individen förstått vad som ska göras, säger huvudskyddsombud Conny Lindgren.

När ett allvarligt tillbud eller en arbetsskada inträffar så har arbetsgivaren en skyldighet att höra av sig till Arbetsmiljöverket. Därför skickade SSAB ärendet med den skadade gästarbetaren till myndigheten. På inspektionskontoret i Linköping som har hand om Sörmland och Östergötland sitter Arbetsmiljöinspektören Bo Knutsson.

– När vi får till oss en anmälan om en olycka så fattar vi ett beslut – räcker det att begära in företagets egen utredning eller måste vi åka till arbetsplatsen, säger Bo Knutsson.

Arbetsmiljöverket beslutade att åka ut till arbetsplatsen.

– Det vi såg som brast i det hela det var ju språkkommunikationen, och att det inte fanns någon skylt om kvävgas på luckan, säger Bo Knutsson.

Väl på plats intervjuade inspektören chefer, personal och den skadade för att få en klarhet i händelsen. Sedan brukar man göra en bedömning om vilka åtgärder man borde utföra för att hindra att olyckan ska upprepa sig. Inspektör Bo Knutsson såg att SSAB tog olyckan på stort allvar. Skyltarna var på väg upp och företaget skulle ha svensk- och engelsktalande personal med i alla arbetsgrupper.

– När vi var på inspektion så var man redan på gång att göra de här åtgärderna. Då behövde vi inte skriva ett krav på det behovet, för då har de redan fixat det internt.

Bo Knutsson hoppas att åtgärderna ska räcka för att undvika allvarliga tillbud i framtiden.

– Man kan aldrig vara övertygad, men som sagt var, vi förutsätter med de åtgärderna så har man kommit en bra bit på vägen att det inte ska hända igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!