En eller två nya kajer planeras i hamnen

Hamnbolaget i Oxelösund vill utveckla sin verksamhet. En eller två nya kajer ska anläggas för att öka transporter med gods.

Oxelösunds hamn ska utvecklas för att kunna ta emot en ökad mängd gods.

Oxelösunds hamn ska utvecklas för att kunna ta emot en ökad mängd gods.

Foto: Therése Jansson

Oxelösunds kommun2020-02-11 21:56

– Det finns flera bakomliggande orsaker, dels finns det ett väldigt starkt nationellt mål att man ska öka andelen transporter på sjöfart istället för att köra mycket gods på väg och järnväg, säger Douglas Heilborn, vd på Oxelösunds hamn. 

– Trafikverket har också sådana uttalade mål att det ska ske en sorts överflyttning från väg och järnväg till sjö. Då ligger hamnen väldigt bra till för att hantera sådana flöden in och ut från Mälardalen.

En annan anledning är också att SSAB kommer genomgå en del förändringar. 

– Det finns en annan faktor och det är SSAB:s omställning med sin process där de ska gå från malmproducerad till skrotbaserad teknologi. Det innebär också att en annan typ av råvara ska in till hamnen. 

I takt med det planerar Oxelösunds hamn AB att utöka hanteringen av gods och även anlägga en eller flera framtida kajytor. Utvecklingen av hamnen är något som kommer ske under flera års tid. 

– För att hantera så mycket gods i hamnen jämfört med idag så kommer vi att behöva bygga en eller två nya kajer i stora hamnen. Sedan ska man komma ihåg att i det här tillståndet som vi nu ansöker om, tar man höjd för ordentligt med tid framöver och det tillståndet ska leva i kanske ungefär 20 år. Så den här utvecklingen kommer inte ske över en natt utan vi kommer att kunna utveckla det här under de närmsta 15 till 20 åren. 

Tidigare i februari hölls ett samråd för myndigheter och allmänheten eftersom förslaget kan ha en stor påverkan på vattenmiljön i hamnen. 

– När man gör verksamhet i vatten, om man ska bygga en kaj eller muddra i hamnbassängen, så innebär det betydande miljöpåverkan. Då måste man vidta vissa försiktighetsåtgärder och hantera sådan utbyggnad och muddring enligt föreskrifterna från myndigheterna. 

Med den nya utvecklingen hoppas hamnbolaget kunna få gods från även andra kundkategorier.

– Att man har en omflyttning av transporter från väg och järnväg till exempel trailer och lastbilstrafik som rullar långa sträckor från Skåne upp till Mälardalen. De transporterna kan istället gå sjövägen, berättar Douglas Heilborn.

Ansökan om ett nytt grundtillstånd och tillstånd för vattenverksamhet kommer att göras enligt miljöbalken. Ansökningarna kommer också att handla om en dispens från förbudet mot dumpning. Ansökan om tillstånd för verksamheten planeras att lämnas in till mark- och miljödomstolen i mitten av 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!