De senaste dagarna har SSAB haft sina inbjudna kunders ögon och öron i och med sitt stålprisevenemang som genomförts dels i Oxelösund, dels i Stockholm. Själva "Swedish steel prize" gick till Shape corp. från USA, som tillverkar en rörkonstruktion för takräcken till bilindustrin. Samtidigt passade ledningen på att utlova fossilfritt stål inom en inte alltför avlägsen framtid.
─ SSAB ska erbjuda det första fossilfria stålet till marknaden redan 2026. Vi vill inleda partnerskap med våra kunder kring gemensamma mål så att de kan bli först i världen med fossilfritt stål i sina produkter, säger Martin Lindqvist som är VD och koncernchef för SSAB.
─ Vi vill visa att omställningen av stålindustrin är möjlig – och helt nödvändig. När vi visar vägen, tror jag att fler följer efter, fortsätter SSAB:s koncernchef Martin Lindqvist.
Det hela hänger ihop med att de får Hybrit, en masugn som använder vätgas i stället för kol, att fungera. Planen för att inte bara bygga en pilotanläggning, utan även en fullskalig demonstrationsanläggning i Luleå, har snabbats på. Bland annat har Energimyndigheten bidragit med 599 miljoner kronor till projektet. Demonstationsanläggningen ska vara klar 2025. Samtidigt ska en av SSAB:s anläggningar i USA, den i Iowa, som använder en skrotbaserad elektrisk ljusbågsugn, att ställa om till förnybar energi år 2022.
– Demonstrationsanläggningen är en fullskalig produktionsanläggning och ska kunna producera cirka 1 miljon ton i årstakt. Hybrits pilotanläggning däremot, som just nu byggs i Luleå, är i mindre skala, för just tester, säger SSAB:s presschef Mia Widell.
För att få fram fossilfritt stål krävs bland annat mycket stora mängder fossilfri el, dels till Hybrit, men även för att driva ljusbågsugnarna.
Pilotanläggningen i Luleå ska vara klar sommaren 2020. Innan 2026 vill SSAB även ha en ljusbågsugn på plats i Oxelösund för att börja med skrotbaserad stålproduktion.
Utsläppen från stålindustrin i Sverige uppgår till cirka tio procent av de totala koldioxidutsläppen. Årtalet 2045 har tidigare kommunicerats när det handlar om att bli helt fossilfria och där har inget förändrats.
─ Vi ska successivt konvertera hela produktionskedjan fram till färdigt stål i hela SSAB:s produktionssystem i Sverige, Finland och USA. Målet är att hela bolaget är fossilfritt senast 2045, säger Martin Pei som är teknisk direktör på SSAB och ordförande för Hybrit.