Det var i mars 2018 som en man omkom på en kolbåt i Oxelösunds hamn, då han fick syrebrist i ett inkapslat utrymme. Det är dock inte första gången en incident har skett på en kolbåt i hamnen.
I november 2009 fick en hamnarbetare kol över sig då han gick under hängande last. Personen gick på landgången mellan båten och kajen, men landgången ska helst inte gå under kranar och bör istället vara placerad längst akterut, står det i förundersökningen till olyckan 2018.
"När personer går upp och ner på landgången på båten så ser inte kranföraren de som går på landgången", står det bland annat i förundersökningen.
I samband med olyckan 2018 har polisen genomfört förhör med bland annat vittnen, målsägare och misstänkta. I ett av förhören berättar en före detta anställd om olyckan 2009, då han fick en gripskopa kol över sig.
"Kolet träffade personen från ca 15 meter, med 5 meter radie runt omkring honom. En skopa full med kol väger säkert 25 ton, men allt träffade inte huvudet på personen. Det kanske var ca 2-3 ton kvar i skopan".
Den drabbade personen besökte efter olyckan akuten och var sedan sjukskriven i nästan fyra månader på grund av nackskador.
I förhöret med den drabbade personen 2009 säger han att han nästan inte fick någon speciell utbildning vid Oxelösunds hamn, och när han skulle börja på den första kolbåten fick han inte gå bredvid någon med mer erfarenhet. I haverikommissionens rapport gällande olyckan 2018 slår de fast att personalen på olycksbåten Declan Duff inte fick tillräckligt med information om farorna med att arbeta på en kolbåt.
"Av utredningen framgår vidare att hamnarbetaren saknade bland annat momentet Storbulk – kol och kokslossning i sin introduktionsutbildning och han hade inte lossat kol tidigare", står det i haverikommissionens rapport.
"Orsaken till att hamnarbetaren gick ner i en nedgång till lastrummet där syrebrist rådde var sannolikt dels okunskap om riskerna på grund av avsaknad av utbildning och erfarenhet från kollossning, dels att information om att spirallejdaren var inkapslad och riskerna med detta inte hade förmedlats till honom".
Vi har varit i kontakt med Douglas Heilborn, vd för Oxelösunds hamn som har avböjt en intervju och säger att hamnbolaget kommer att ge sin bild av händelsen 2018 vid den kommande rättegången.