Det var i mars i år som en man hade beställt byte av drivaxel och drivknut på sin bil vid en verkstad i Nyköping. Arbetet skulle kosta 4600 kronor, men slutade med en kostnad på 8824 kronor. Anledningen till prisökningen var att verkstaden hade bytt hjullagret utan att fråga kunden, då de ansåg att det var för dåligt. De ska ha försökt att få tag på kunden innan bytet för att informera honom om merkostnaden. Kunden gjorde efter det en anmälan till ARN med kravet att få 4224 kronor avdraget från priset. Nu ger ARN verkstaden rätt, med motiveringen att de också anser att bytet av hjullagret var nödvändigt. Detta med hänvisning till paragraf åtta i konsumenttjänstlagen, samt att verkstaden försökt få tag på kunden innan.
Inget prisavdrag för missnöjd kund
En konsument från Oxelösund får nej av Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Kunden fick inget gehör i ARN. Bilen på bilden har inget med artikeln att göra.
Foto: Roger Culmsee
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!