Oxelösunds hamn AB meddelade i mars att de att ville ändra detaljplanen för hamnen. Delar av hamnområdet är klassade som järnvägsområden, trots att järnvägsspåren i hamnens östra del togs bort mellan 2009 och 2011. Spåren i den västra delen monterades bort i slutet av 90-talet. I april i år fick hamnbolaget beviljat planbesked av kommunen. En granskning genomfördes i september, och nu är det klart hur detaljplanen kommer att ändras, vilket presenterades under miljö- och samhällsbyggnadsnämndens senaste sammanträde.
– Det är ett antal uppställningsspår i hamnen som har försvunnit sedan tidigare, då det inte funnits något behov av dem. En hamnanvändning i området är mycket flexiblare än att ha kvar det som järnvägsområde, säger Göran Deurell, planarkitekt vid Oxelösunds kommun och tillägger:
– Planen är antagen, men det går fortfarande inte att bygga på marken. Det måste gå tre veckor utan överklagan för att laga kraft. Då har antagandet offentliggjorts.
Bakgrunden till att Oxelösunds hamn velat göra om detaljplanen är att företaget Swecem önskar att uppföra en kvarn för malning av slagg från hamnen. Kvarnen placeras inom hamnområdet, men i anslutning till befintligt järnvägsområde. Till kvarnen behövs en lagerbyggnad som i dagsläget skulle behöva placeras inom järnvägsområdet.
– Om hamnen skulle få någon ny verksamhet som behöver lokaler kan man bygga i ett hamnområde, men inte i ett järnvägsområde. Det här handlar om att förbereda för att kunna vara flexibla mot kunder för framtiden.